Copilitul roşiilor

Rosiile mele deja au nevoie de copilit fiindca daca le las puii atunci se pierde energie cu cresterea lor care oricum trebuie sa-i dau jos.

A copili rosiile inseamna a rupe ,cu mana, puii de la subsuoara frunzei,aceia care cresc ca o noua planta cu frunze specifice rosiilor(fara cele 2 frunze de baza).

Am facut poze insa nu am copilit dar arat care-i puiul ce trebuie luat jos,cu grija,pur si simplu prin aplecarea lui in jos tinand degetul  mare la baza puiului adica la subsuoara frunzei(adica deasupra frunzei si la baza petiolului-tija frunzei se numeste petiol).

Cu batul am atins puiul si l-am ridicat nitel,deci asta trebuie rupt.

sau asta. Nu se numesc copii( de la copilit) ci pui si operatia ,la noi in Banat,se numeste puiat.Si la vie la fel.Am puiat via,am puiat rosiile…asa se zice.

Cred ca-s aiurea de tot pozele astea,eram stresata de la drujba din vecini care m-a terorizat toata ziua  .

Revin cu alte imagini dupa ce am fost atenta la chenarul verde,asa cum mi-a amintit ESCU,multumesc frumos.

se vad doi pui la rosia mea. si mai clar

Acest articol a fost publicat în plante, utile și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

45 de răspunsuri la Copilitul roşiilor

  1. Maryanne zice:

    M-ai lamurit.Am citit odata aici la tine si scriai ceva despre puiat.Nu-mi dadeam seama deloc ce o fi aia.

  2. Elisa zice:

    Da,am zis,probabil,m-a zgariat cand am citit undeva,nu mai stiu unde de copii ai rosiilor si d’aia am spus acum.E vorba de obisnuinta,doar. 🙂

  3. Andrei zice:

    Buna Elisa,

    Este primul an cand incerc sa cultiv rosii si tocmai mi-au rasarit ieri primele plantute din seminte (este frig la noi la munte). Nu stiu daca o sa fac vreo branza cu ele mai ales ca-i cam tarziu dar incercarea moarte n-are. Imi plac explicatiile, sunt foarte bune, ca si blogul de altfel. Referitor la poze, imi permit o sugestie: incearca sa focalizezi pe subiectul pozei, am vazut ca uneori aparatul iti focalizeaza pe fundal, subiectul fiind incetosat. Cred ca trebuie sa te joci putin cu setarile aparatului.

    Multumesc pentru explicatii si astept cu interes maxim alte postari.

  4. brenacu zice:

    te rog spune-mi cind se planteaza liliacul si de unde / cum fac rost de puiet?

  5. Elisa zice:

    Brenacu,
    te duci acum pe strada,cu harletul in mana si unde vezi liliac,caci se vede din strada,suni si rogi sa-ti dea voie sa iei un puiet.Sunt puieti in jurul arbustului batran si daca au legatura cu radacina mama izbesti vertical in legatura si o tai,apoi se scoate usor si se planteaza mocirlit ca orice pom.Si n-am glumit,deci cine vinde…n-am habar 🙂
    Succes!Si nu mai intarzia,deja e cam tarziu,dar nu imposibil 😀

  6. Elisa zice:

    Andrei,
    nu stiu cu astea,cu setarile aparatului si mi-am propus sa nu mai fac detalii.Dar,ai vazut la flori de mar ce bine au reusit detaliile? De ce la vie nu? Habar n-am si asta este ,cand o sa mai am poze neclare promit sa nu va mai stresez cu ele.Da,si la copilit mi-a iesit prost.A mai incercat si Aripidezapada sa-mi spuna ceva cu „macro” nu m-am prins si nu am rabdare sa caut,mai ales ca in carticica aparatului nu scrie nimic de asa ceva 😦

  7. brenacu zice:

    multumesc pt info liliac dar mai am o rugaminte : exista printre cunostintele tale, persoane ce au pus rasaduri de rosii cherry si rosii galbene si ar putea sa-mi trimita vreo 15- 20 buc din fiecare ? Contra cost evident.

  8. Andrei zice:

    Dar nu ne stresezi deloc, se intelege foarte bine din poze ce ai explicat cu copilitul. Daca nu te pasioneaza tehnica foto, no problem, nici pe mine :). Adevarul e ca sunt 1001 setari si daca ai alte hobbyuri mai arzatoare nu prea mai stai de citit documentatii foto.

    Am impresia ca rosiile mele se grabesc, m-or fi auzit ca nu am incredere in ele. De la mesajul precedent pana acum deja au mai crescut, am ramas masca, am vazut la una frunzulite aproape iesite de sub pamant, si dimineata nu erau!

  9. Elisa zice:

    Brenacu,
    pe aici nu am vazut rosii galbene prin piata decat la mine dar cum sa trimiti rasaduri cand ele sunt atat de fragile caci si din piata pana acasa se ofilesc?Un pomisor este altceva,am trimis cu trenul,ala nu se rupe dar rasadurile daca nu le iei tu si sa ai grija de ele pana le sadesti….s-ar putea sa fie tot efortul degeaba 😦
    Iar rosii cherry am doar vreo 10 fire si le plantez pe toate.De ce nu-ti iei seminte de la ele si sa le pui acum in pamant la caldura si chiar afara daca este deja cald ziua,iar noaptea acopera cu peturi.Daca ziceai mai demult ti-as fi trimis seminte de rosii galbene intr-un plic dar rasad…mi-e teama ca sunt prea lungi si se vor rupe oricum ar fi ambalate,deci nu-i treaba buna.

  10. Elisa zice:

    Andrei,
    nu m-ai inteles,ma necajesc cand nu-mi ies pozele si as vrea sa stiu dar nimeni nu-mi da pasii,exact,pe puncte,cum se face,ce sa-i fac aparatului sa fie bine.Cam asa cum explic eu ceea ce stiu,haha…ai inteles?
    O sa te miri cat de repede..cat de tare galopeaza natura si cum stiu ele plantele sa recupereze !
    Ai grija de acum caldura s-o asociezi neaparat cu lumina multa,iar daca nu-i soare faci sa le fie frig si nu le uzi caci altfel vor creste doar in inaltime ceea ce nu-i de dorit.Si da cu ceva impotriva caderii plantutelor(previcur sau merpan si uda-le rar,nu le inunda…:)

  11. escu zice:

    0. Seteaza aparatul pe modul automat
    1. Cand apesi sa faci poza nu apasa pana la capat
    2. Pe ecran apare de regula un patratel, cerculet depinde de tip-ul aparatului
    3. Centreaza patratelul pe subiectul dorit
    4. Daca patratelul isi schimba culoarea inseamna ca a focalizat
    5. Abia atunci apasa pana la capat

  12. huni zice:

    Intr-adevar ce ai vrut tu sa fotografiezi nu este in focus, dar se intelege si așa la ce te referi. Legat de macro nu trebuie sa setezi nimic, numai rotesti selectorul la programul macro, dupa cum se vede și pe aceasta poza: http://i.ehow.com/images/a04/b2/25/use-macro-mode-digital-camera-200X200.jpg . Daca aparatul tau nu are macro (majoritatea au) atunci incearca sa tii aparatul mai departe de subiect si vei vedea ca va reusi sa focalizeze.

  13. Elisa zice:

    escu,
    sa nu ma misc de-aici 😀 daca nu fac exact cum ai scris tu.Patratelul verde apare si apoi declansez ,dar am observat ca focalizeaza la infinit si nu la 10-20 cm.Multumesc mult 🙂

    Huni,
    nu,am samsung si nu are macro pe selector…dar deja mi s-a facut rusine si o sa ma uit in cartea lui si o sa invat,asta fiindca si engleza trebuie sa invat caci voi avea nevoie 🙂 Multumesc frumos,o sa ma uit pe link imediat 🙂

  14. Dumi zice:

    Esti o mamma buna. Am mai invatat ceva

  15. Elisa zice:

    Nu ma fa sa incep cu regionalismele mele din Banat caci nu vei intelege nimic din postarea respectiva 😆

  16. Victoria zice:

    Si eu le-am copilit azi pe cele plantate acum vreo 2 saptamani si le-am pus si aracii.Eu stiam ca puii aceia se numesc copili.cel putin asa am auzit pe aici,prin sud.Fiecare zona cu regionalismele ei. :))

  17. Elisa zice:

    Spune-mi o propozitie auzita de tine care sa contina „copili” nu copilit,da? Este asa de greoaie exprimarea incat lasa-ma sa ma indoiesc ca se foloseste 😀 Taranul roman cauta simplitatea si in exprimare.

  18. Pingback: Rosii ,legarea la araci,stropirea si copilirea « Elisa-gradina mea de vis

  19. marian zice:

    @elisa: sa inteleg ca puii care trebuie inlaturati sunt cei mici (cei indicati de mine cu sageti rosii in poza asta ?). multumesc.

    [IMG]http://i46.tinypic.com/2wprqjo.jpg[/IMG]

  20. Elisa zice:

    Marian,
    puiul este deasupra fiecarei frunze,intre baza frunzei si tulpina plantei si arata ca o planta de rosie dar in miniatura. Din pozele mele se intelege destul de bine.Tu vezi linkul ce l-ai pus aici?ca eu ,nu,deci nu-i link.
    Sper ca ai inteles,doamneeee si e asa de simplu…si de 2 ani si ceva ma intreaba inca lumea cum se copileste.
    Ai grija ca apar si dupa ce i-ai luat jos,chiar in acelasi locuri.Rosiile trebuie verificate,adica te uiti la ele din 2 in 3 zile(eu ma uit zilnic fiindca mi-s dragi,ca plante)

  21. marian zice:

    1. inca nu sunt lamurit 100% care sunt puii ce trebuie inlaturati… te rog, incearca sa copiezi in internet explorer sau in orice alt web browser, poate so sa mearga…:

    2. ce se intampla daca nu sunt indepartati la timp puii ? am observat ca in timp cresc mult mai frumos, iar frunzele (ramurelele) crescute initial incep sa se ingalbeneasca. ce este de facut in cazul asta? la puii si indepartez vechile frunze care incep sa se ingalbeneasca?

    3. cum se realizeaza carnitul rosiilor?

    multumesc pentru raspunsuri

  22. Elisa zice:

    Acum vad poza fiindca ai pus corect linkul,e poza mea la care tu ai pus sageti rosii.Da,aia sunt puii si trebuie luati jos,adica rupti.
    Daca nu-i rupi se face planta tufa,face multe fructe si de la pui si mici si ,ma rog,nu stiu ca nu am lasat niciodata pui rosiilor.Dar poti tu,daca ai multe,sa lasi una sa faca tufa si sa vezi ce se intampla,nu esti curios,ca asa imi pari….
    Deci,la pui nu indepartezi doar frunzele galbene ci cu totul.Frunzele galbejite le indepartezi de la planta mama incepand de jos,de la pamant,pana unde sunt galbene sau bolnave
    Eu nu carnesc rosiile,am mai spus asta ca doar producatorii care vor productia repede sa se coaca sa o vanda si sa arunce vrejurile sa puna alta cultura in loc,deci doar pentru asta se carnesc,asa cred eu.Daca le carnesti,adica le rupi varful care creste planta atunci te alegi doar cu fructele pe care le are planta pana in acel moment.
    Mai,Mariane,stii ceva?Ori iti bati joc de mine ori esti tu batut ca boc,scuza-ma,dar sa insisti atat ca nu intelegi copilitul mi se pare ceva de….COSMAR 😦
    Nu mai bine imi spui si tu mie ceva?
    Cum se face sa pui sageti in anumite locuri pe o poza ca sa arati un detaliu de acolo?Ha?Si vreau sa explici clar ca sa inteleg din prima 😀

  23. marian zice:

    [quote]Mai,Mariane,stii ceva?Ori iti bati joc de mine ori esti tu batut ca boc,scuza-ma,dar sa insisti atat ca nu intelegi copilitul mi se pare ceva de….COSMAR [/quote]

    nu trebuie sa reactionezi asa doar pentru ca eu sunt la stadiul de amator in gradinarit (de fapt este primul an in care fac asa ceva si este normal sa caut cat mai multe detalii si informatii despre ce trebuie facut).

    cat despre editarea pozelor ti-as fi raspuns dar sunt satul sa tot explic si la serviciu cum se face chestia asta si mi se pare ceva de …. COSMAR sa mai explic si aici.

    PS: daca imi mai ramane timp dupa ce schimb apa la pesti iti explic.

  24. Elisa zice:

    Ha,ha,ha,ha,ha,haaaa….stiam ca esti genul acela de om,tu numai sa primesti,eventual sa dai contra cost,hahahaha!
    Totusi,nu realizezi ca esti pe „domeniul” meu ,domeniu care vad ca te intereseaza.
    Las sa te citeasca si vizitatorii mei sa-si spuna si ei parerea caci se pare ca avem un conflict,insa mai tarziu vei avea leucoplast pe degete,din partea mea 😀
    Scuza-ma ca te-am deranjat….hahahahaha!
    …si ,nu mai imi lua pozele sa faci modificari pe ele fara aprobarea mea,este totusi proprietatea mea,sau esti super zeus? hahaha!

  25. Elisa de unde ai luat seminte de rosii chery????
    As vrea si eu un link ceva.Ms mult

  26. Elisa zice:

    Ionela,
    am luat rosii cherry de la Plus,am lasat una frumoasa sa se rascoaca si apoi i-am luat semintele.Si cands-au uscat le-am semanat.

  27. mostel zice:

    Am o intrebare.
    Am plantat saptamana trecuta rasaduri de rosii ,au cam 20 cm si deja a aparut o floare galbena pe unul din fire.Ce sa fac ,sa o rup?Daca apar mai multe inainte ca vrejul sa mai creasca un pic ,le rup?Laga floarea galbena sunt alte doua ,nedesfacute in stadiul de clopotel,verzi inchise.Ma gandesc sa nu fac o prostie ,rupandu-le..Elisa.
    Multumesc.

  28. Elisa zice:

    hahaha…mor de ras de ce sa le rupi,sunt flori care iti vor da fructe,gogonele si apoi rosii.Nu pentru asta am semanat aceasta planta?
    Deci,tu esti prost sau te faci? 😀
    Nu rupe nimic,lasa-le sa traiascaasa 🙂
    Tu nu te-ai uitat la rosiilemele sa vezi florile,acelea galbene? Paai,uita-te acum,scrie rosii la search si vei da de postari in care sunt poze cu rosii.Succes!
    Domnule….bancul cu grebla il stii??
    Cica un domn delaoras s-a dus la sat le neamuri si intreba pe taran ce-i asta,ce-i aialalta si asa mai departe.Cand a calcat intr-o unelta de gradina care era cu dintii in sus i-a venit coada direct in cap,naucindu-l.La care el:
    futu-i mama ei de grebla !!!!
    Hahahahahaha!
    Asa si tu….. 🙂

  29. nica zice:

    Felicitari draga Eliza pentru gradina ta pentru toate explicatiile date chiar si pentru poze sunt destul de reusite si ne sunt de foarte mare folos.Eu voiam sa stiu cum se copilesc ardeii ca am vazut la mai multe persoane in solar ardeii arata ca rosiile adica inalti cu o singura tulpina si cu fructe de sus pana jos…..La mine nu-i asa ardeii sunt destul de inalti dar ramificati ca o tufa au fructe dar sunt incomozi de legat de arac sa ata si nu stiu ce sa le fac sa arate si la mine asa cum am vazut la altii..daca stii si vrei sa ma ajuti …?!!

  30. Elisa zice:

    Mica,
    tu ai solar sau gradina sub cerul liber? Fiindca sunt chestii diferite.In gradini si in Banat si aici in Ardeal nu am vazut ardei la araci,doar asa cum am eu,tufe si necopiliti.
    Poti incerca sa lasi doar tulpina principala,poti experimenta pe cateva,10 ,fire si sa tragi singura concluziile,eu nu am incercat inca nici cu castravetii nici cu ardeii sau vinetele,mie imi place recolta asa cum este si plantele sa faca tufe.Problema esentiala nu este cum sa arate ci cum si cate fructe vor face,asta-i scopul final,restul este sau sunt mijloacele.

  31. MARILENA zice:

    Daca dupa ce am stropit rosiile cu zeama bordeleza,la 4 ore a inceput ploaia,mai are vreun efect asupra lor tratamentul sau s-a spalat definitiv de pe frunze?

  32. Elisa zice:

    MARILENA,
    daca aipus in solutie putin aracet sau albus de ou si a apucat sase usuce inainte de ploaie atunci ramana.De fapt dupa ploaie si dupa ce se svinta frunzele se vededaca mai este ceva pefrunze sau a spalat tot.Poti repeta daca ai probleme cu boli la rosii.

  33. MARILENA zice:

    Multumesc ,Elisa!

  34. marius zice:

    daca a intra mana in rosii mai pot scapa de ea prin stropira cu solutie? sun in primiul an de cultivare si am fost plecat vreo 2 sapt, cand ma venit am gasit frunze patate. mi/ar parea rau ca asa frumoase rosii se fac si tufele si fructele.

  35. Elisa zice:

    Marius
    mana este ceva mai grav decat patarea pistruiata a frunzelor,asta am si eu la unele fire desi le-am tratatla timp,deci poate trece si sa nu pierzi toata recolta,dar poti pierde cateva fire mai grav ayacate mai ales care nu mai au varfurile sanatoase.Stropeste cu ceva cu bravo,poate….
    Cand rosiile au mana se inegreste si tulpina nu numai frunzele intr-o pata continua care se extinde se mareste si planta se rupede la locul petei aceleia.Sper ca vei scapa de asa ceva….

  36. delica zice:

    la noi in Bihor, rosiile se stropesc cu piatra vanata amestecata cu piatra de var, tocmai pt. a se fixa substanta. eu le-am tot stropit si nu am mana pe ele, dar se ingalbenesc frunzele intr-un ritm galopant si cad, tulpina ramanand goala si evident ca nu mai face nici flori si nic fructe. stii cumva ce pot face?

  37. delica zice:

    scuzati-ma pt. eroare: piatra vanata amestecata cu zeama de var.

  38. Elisa zice:

    delica,
    trebuie sa le uzi,probabil nu au apa,acum si eu le-am cules si le ud dimineata,este ingrozitor de cald si vant care usuca tiot,mai te miri ca se ingalbenesc frunzele????Deci,uda-le calumea, doar la radacina si da-le si ingrasamant natural,daca ai.
    Se poate sa fie si altceva,septorioza,alternarioza si altele tot asa semanifesta cu ingalbenirea frunzelor,de fapt se pateaza ca sipistruiate si atunci trebuie stropite cu altceva.Sau,daca le-ai culed o data inainte de a le uda sapa pe langa ele pamantul,afaneaza-l si apoi da ingrasamant cu apa si apa destul de multa,pana balteste,insa nu stropit de la distanta cui presiune ci lasi furtunul langa planta sa inunde,apa se infiltreaza in pamant si cand este destul balteste.
    Sper sa-ti fi fost deajutor 🙂

  39. delica zice:

    am inteles explicatiile tale. iti multumesc foarte mult. intrebarea mea e daca vrezi ca isi mai revin dat fiind ca unele au toate frunzele uscate pe ele si doar fructele au mai ramas. ar putea sa le apara alte frunze daca aplic metoda descrisa de tine?

  40. Elisa zice:

    N-am idee,nu mi s-a intamplat,fara sa vad o poza clara cu plantele nu ma pot pronunta.Imi pare rau 😦

  41. delica zice:

    ok. acum e furtuna la noi, dar maine fac si poza. multumesc

  42. Elisa zice:

    delica,
    dar ai facut totce-am scris mai sus?
    De stropit nu maieste cesa stropesti daca nema frunza la ele,poate ca sa le culegi pecele mari sa se coaca in casa si apoi sale stropesti cu in stimulator decrestere,de tip foliar,ar fi o idee.
    Fa poza clara la una singura de sus pana jos ca sa vad totul ,ok?Si cu detalii…

  43. delica zice:

    incerc sa atasez pozele. sa nu ma certi prea rau, sunt incepatoare. e doar al II-lea an in care am gradina, dar in primul m-a ajutat mai mult mama mea. deci, sa nu ma certi, dar cred ca m-am prins si eu care e cauza. te las mai intai sa vezi tu pozele, sa vad ce parere ai si apoi iti spun ce cred eu ca a fost. multumesc inca o data pentru tot efortul de a-mi da explicatii si sfaturi. ai sa fii rasplatita din plin…toti suntem la un momentdat.
    Offff! nu stiu cum sa incarc pozele. nu gasesc nicio optiune pentru asta.

  44. Elisa zice:

    Draga mea,daca pozele au un link iei linkul cu copy si il postezii la comentarii cu ..paste,sper ca o sa se vada…Daca nu ,poate stii pe mail,atasaza pozele la un text pe mail pe adresa
    elisavasu@gmail.com

  45. Elisa zice:

    Am primit pozele dar daca zici ca stii de la ce li s-a tras de ce ma mai intrebi pe mine?
    Mi se pare ca aracii sunt metalici ceea ce pe caldura asta este fatal pentru plantele agatate de ei.
    Am vazut si mana,adica o parte din tulpina innegrita.
    Cine ma rasplateste?

Lasă un comentariu