Cocoşul minunat

Iesim la plimbare cu caruciorul pe strazi.Cum inchide mama-sa garajul incepe scandalul.Oaaaa…oaaaa…oaaaa,toata fata este numai o gura rotunda,mare si tipatoare.Cald,ora intoarcerii lumii de la job,pe drivway intra tot cate -o masina,oamenii ies,aud tipete si inchid mai cu grija usile fara sa le tranteasca.Eu,disperata ca-i pentru prima oara, de cand ies cu a mica la plimbare ,ca face asa gura mare de ma stiu  vecinii,o iau pe repede inainte,pe stanga,pana la iesirea in Wanneroo,ma intorc,copilul urla in continuare.Ce sa fac?De ce nu adoarme ca de obicei?Ajung iar prin fata casei,alti vecini ajung acasa insa eu deja imi fac numarul si fata tace.

A fost odata un cocos mare,rosu si dibaci care avea un mos.Mosul avea o baba si baba avea o gaina.

Asta nu-i „Punguta cu doi bani”? gangureste a mica incruntandu-se usor din sprancene.

Ba da,o stii si tu?Si pe lumea de unde ai venit tu exista povesti?Dar de ce sa-i spunem punguta cu doi bani,caci punguta nu-i personajul principal.Punguta este prilejul,iar cocosul este cauza din care s-a imbogatit mosul.Stii cum este cu relatia dintre cauza ,efect si prilej?Uite:cu prilejul caldurii venite din cauza verii ne imbracam subtire si cautam umbra.

Fata -mi trage un zambet in coltul gurii,spre stanga si tace.Lumea se uita la mine intrebandu-se cu cine vorbesc(oricum ei nu pricep decat refrenu).

Siiii,asa cum spuneam,gaina babei facea zilnic cate-un ou si nu numa’ca facea dar baba se si lauda mosului.Acesta,mosul, ii ceru babei sa-i dea si lui un ou de pofta.Baba,rea si a dracu’cum sunt toate babele zise:pai,bate si tu cocosul sa-ti faca oua,cum am batut si eu gaina.

Asaaaa?se minuna mosul,deci daca-l bat se oua?Si puse mana pe-un ciomag,alta pe-o aripa de cocos si dai si dai cocosului care odata scapat din mainile mosului o zbugheste afara din curte.Si alergand el asa pe ulita deodata vede pe marginea drumului o punguta cu doi bani.O ia in cioc si mai zburand,mai alegand se intoarce la mosu.Insa pe drum se intalneste cu boierul gras cu burta mare intr-o trasura cu doi cai ornati cu ciucuri rosii la ochelari….Cum care ochelari?Ochelari de cal.Si boierul se da jos din trasura,smulge punguta din ciocul cocosului si o taie mai departe.

Cocosul, se ia dupa trasura si incepe refrenul:cucuriguuuu,boieri mari,dati pungutaaaaa cu doi bani.Vazand cocosul ca boierul nu se sinchiseste o ia in sol minor:cucuriiiiiiguuuu,boieri mari,dati punguuuuuuttaaaa cu doi bani.Apoi incepe solfegiu:cu-cu ri-gu-boieri-mari,dati pun-gu-ta-cu-doi-bani.Apoi mai baga si-un diez dar boierul isi vede de drum.

Enervat boierul de atatea schimbari de gama ale refrenului il ia pe cocos de-o aripa si-l zvarle in prima fantana iesita in cale.Nah,sa se ‘nece.Dar cocosul, dibaci ,in loc sa se innece bea toata apa din fantana….cum o bea? cu ciocul.Ai vazut cum beau apa pasarile?Cate-un cioc-cioc-cioc-paaaaaana n-o mai ramanea deloc.Si iese afara din fantana si tine-te neica dupa boier cantandu-i refrenul preferat:cu-cu-rigu-bo-ieri-mari…..

Atunci boierul ajungand acasa il ia pe cocos si-l arunca in cuptorul de paine,pe jaratec,sa se friga.Dar cocosul dibaci varsa toata apa din burta pe jar si-l stinge,apoi iese afara(nu ma intreba cine a deschis usa la cuptor) cantandu-i boierului refrenul pana l-a zapacit de tot de l-a aruncat in banita cu bani,cu averea lui in monezi de aur,zicandu-si ca-i va ramane vreo moneda in gat si scapa de cocosul asta blestemat.

Cu burta plina de aur in monede de cate un dolar,sau nu,de cate un euro,sau nu de cate un galben de aur fiecare  cocosul minunat se duce la fereastra boierului,care deja se scarpina pe burta dupa masa copioasa pe care o papase(mancarea,nah…) si incepe:

Cucuriguuuuuu,boieri maaaaaaari,daaaaaati pungutaaaaaa cu doi bani si o tine tot asa pana cand boierul il ia si-l arunca in ograda cu vite,oi,porci,pasari,capre si alte dihanii ce-avea boierul prin ograda.Dar,in loc sa-l calce in picioare vitele pe cocos,le infuleca el pe toate,le inghiti asa vii si intregi,facu o burta mai mare decat a boierului si usurel cum era se infiiinteaza la fereastra boierului cucurizand de zor.Boierul nu mai putea de somn(dupa asa o masa copioasa,dormea) si nemaiavand reflexe de hapsan,cu o lene incomensurabila ii arunca punguta cocosului,acesta o lua in cioc si dus a fost.

Copilul meu asculta in continuare,au trecut 15 minute,ochii mari imi spun ca trebuie sa continui.

Mosule,mosule deschide poarta,asterne o prelata peste curte ca sa vars ce ti-am adus.

Cand vede baba ce bogat este acum mosul ii cere niscai critari,niste purcei,niste vitei si inca o gaina sa-i dea si ei.Atunci mosul ii spune babei sa-si bata si ea gaina cum si-a batut si el cocosul si are sa-i aduca bogatii.Baba,credula si natanga bate gaina care scapata din mainile ei gaseste o margica,o inghite ,se intoarce pe cuibar si…cot-co-daaaaaaac,cotcodac sse oua o margica.Asa ca baba a batut-o din nou pana gaina fugise unde a vazut cu ochii si nu s-a mai intors.

Draga lu’bunica…ai adormit? Doamneee ajuta! Dar de ce iti place tie povestea asta,ha?Pentru morala?Mosii sunt buni si babele sunt rele?Fata mosului e buna si fata babei este rea?Lacomia este sora cu pieirea?Cine are un cocos rosu este norocos?Cine are si nu da si altuia va ramane sarac?

Soarele s-a astamparat,se indreapta spre apus,racoarea vine deodata,punem botoseii ,mai dam cateva ture pe strazi paralele si ne intoarcem in curte la noi  unde mai doarme inca doua,trei ore.

Acest articol a fost publicat în Amintirile mele, Australia, Calatorii și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

39 de răspunsuri la Cocoşul minunat

  1. Pingback: Domnul Chihleanu de la Margina – 2 | Ioan Usca

  2. zincabeiu zice:

    Hai ca m-ai emotionat, draga mea.Magia cuvintelor si a povestii ca, de fapt, toata viata nu este decat un lung sir de povesti.
    Te-a salvat pedagogia, doamna profesor.
    PS. Are Mario Vargas Llosa , proaspatul premiat Nobel, o carte minunata care se cheama ” Povestasul”.Nu suna frumos ?

  3. Pingback: 10/10/2010 – Revolta Ciuruitilor « Hai ca se poate!

  4. g1b2i3 zice:

    Draga Elisa, frumoasa poveste.
    Si o nepotica fericita cu asa bunicuta!

  5. Pingback: Simeon Solomon (9 octombrie 1840 – 14 august 1905), pictor englez pre-rafaelit « my heart to your heart

  6. Pingback: Frank Duveneck (9 octombrie 1848 – 3 ianuarie 1919) « my heart to your heart

  7. Elisa zice:

    Zinca,
    suna frumos,da.In original cum suna?

    Gabi,
    daca m-ai auzi povestind-o ai rade cu lacrimi,mai ales la refren 😀

  8. Pingback: Jean-Antoine Watteau (10 octombrie 1684 – 18 iulie 1721), pictor francez « my heart to your heart

  9. Pingback: Léon François Comerre (10 octombrie 1850 – 1916), pictor academic francez « my heart to your heart

  10. Pingback: Domnul Chihleanu de la Margina – 3 | Ioan Usca

  11. Cand era mica-mica fie-mea avea o aversiune totala fata de dormit.Inca din ziua in care am adus-o de la maternitate ne-a explicat apasat ca ei nu-i place sa doarma! Singurul cantec care functiona pe post de somnifer era hitul „uuun eleeefant, see leegana, pe o paaanza de paiaaanjen”…dar efectul incepea sa se faca simtit abia cam de pe la versul „optzecisiopt de elefanti…” 😀
    Am incercat noi sa mai sarim niste strofe, da’ n-a tinut figura, ca era intotdeauna foarte atenta!

  12. Pingback: Carpe Diem « Madi şi Onu Blog

  13. zincabeiu zice:

    In original, in spaniola se cheama ” El hablador”. Traducatorul in romana, cred ca Mihai Cantuniari, a tradus splendid, nu ” Povestitorul” ci ” Povestasul”.

  14. Pingback: Site-ul SSPR a fost spart de hackeri « Hai ca se poate!

  15. Pingback: Gustav Klimt II « Mirela Pete. Blog

  16. Pingback: Prima casă | Caius

  17. Pingback: Proverb rusesc | Nataşa

  18. Elisa zice:

    Laura,
    daa…pai asta-i melodia din programul artistic de seara dar mai mult de 6 nu am rezistat eu,chiar daca panza rezista,ha,ha!,trec la altceva,amorul e copil pribeag….de ma da fi-miu pe mute ca sa auda comentariul de la intrecerile sportive 🙂

    Zinca,
    da,este incantator,as vrea eu sa ma ridic la nivelul povestasului .Sper sa citesc si eu Povestasul 🙂

  19. Pingback: Domnul Chihleanu de la Margina – 4 | Ioan Usca

  20. nonalina zice:

    Bunica sau copil?
    Te-a scos Lara Nicole la plimbare?Bravo ei!
    Elisa,eu ii puneam capsorul pe o pernuta si il pozitionam astfel incat sa ma priveasca tot timpul.Despre manifestarile mele ..nu vorbesc pentru ca in mod cert ,pentru vreo trei ani ,,dadusem”in mintea copiilor .A fost o metamorfoeleganta,bla-blazare fericita.
    Citesc cu mare placere despre voi doua si retraiesc cu nostalgie amintirile.
    Pe scurt,iti voi povesti cum am renuntat la palarie si haina de blana,din dragoste pentru nepotul meu,Ioan.
    Lucram in tv. si am fost solicitata de Marina Almasan sa particip la o emisiune ceaiul de la ora 5 care se transmitea din holul Spitalului Universitar,unde se dezbateau probleme medicale la ordinea zilei.Participa Adrian Nastase,etc..Se impunea o tinuta eleganta,bla-bla..
    Acasa la mine,ma astepta caruciorul.Ei bine,n-am ezitat nicio clipa si cum necum am ajuns la emisiune,imbracata impecabil dar total neadeqat cu caruciorul..Mi se parea ca toata lumea ma priveste ca pe o ciudata..In sfarsit,am ajuns in hol,mi-am ocupat locul si cand se filma de zor,Ioan mi-a dat palaria la o parte,si-a infipt manutele de,,leu” in parul meu blond si a inceput sa rada..
    Eu sa plang..dar se impunea zambetul profesional..

    Urmarea e de povestcurate..dar suficient ptr acum..Astept sa citesc despre nazbatiile voastre,fetelor-plimbaretelor.Un gand curat,pentru voi,din departare,de la o bunica fericita si mandra-tare.Pacatul meu.

    See you…

  21. Pingback: Opozitia nu participa la consultarile de la Cotroceni – Basescu crede ca poate sa substituie opozitia in discutiile cu alianta de guvernamant? « Hai ca se poate!

  22. Dana zice:

    Ma intreaba sotul: ce-i cu zambetul asta urias pe fata ta? ii zic: tocmai am citit „punguta cu doi bani”…
    Sa nu crezi ca doar nepoticii tale ii place povestea asta, am asculta-o si noi cu multa placere; ne amintim de vremuri de demult si poate de aici de peste ocean, povestile copilariei primesc o importanta speciala. Deseara o sa-l intreb pe fiu-meu daca mai stie povestea.
    Elisa, imi place tare mult noua infatisare a blogului tau!

  23. Pingback: Nu stiu daca SRI e la remorca lui Basescu sau Basescu e creatia SRI spune Sorin Ovidiu Vintu « Hai ca se poate!

  24. Pingback: Domnul Chihleanu de la Margina – 5 | Ioan Usca

  25. Pingback: Kate Bush sau melodicitatea stranie « Mirela Pete. Blog

  26. Pingback: Nedumerire … « Madi şi Onu Blog

  27. Elisa zice:

    Nonalina,
    aseara m-au lasat cu ea singura si 2 ore nu am putut s-o las din brate,am crezut ca ma sufoc de nervi,nici telefonul nu mergea sa-i chem acasa asa ca…de unde imi doream eu s-o tin in brate acum imi da ea cu varf si indesat.Si unde mai pui ca a luat 1 kg in mai putin de 4 saptamani,este grea,ma dor bratele dar seara nu vrea sa doarma si nici sa stea la pozat,hahaha!

    Dana,
    crezi ca eu imi mai amintesc povestile?Prima data cand i-am spus-o am incurcat pedepsele,ea facea immm,eu ma corectam…Acum,la Alba ca Zapada nu stiu cum se numeste fiecare pitic,da…improvizez ca tot fata mea nu se va duce la scoala sa-i zica tovarasa ca povestea e gresita,hahaha!

  28. Pingback: Număr fatal | Nataşa

  29. Pingback: Muza | Caius

  30. Pingback: Cu meşteşug | Ioan Usca

  31. Aaaaa, doamna profesoara!Cand spuneam ca ai scris minunat, despre Australia, te-ai eschivat cu pseudomodestie, dand vina pe Discovery.
    Acum, o sa dai vina pe Ispirescu sau pe Andersen?
    Sau, o sa-mi spui ca din harul tau al povestitului, am tras gresit,pilda, ca necazurile cu care suntem confruntati, nu sunt decat ocazii oferite de soarta, dar pe care trebuie sa ne straduim sa le valorificam….
    Chiar si o baba, daca ne iese in cale, sa vedem in ea pe Ileana Cosanzeana si sa ne bucuram de frumosul din sufletul ei, daruit noua,cu tandra si nobila generozitate? Cu bine,Lizuco!

  32. cammely zice:

    Bunica şi nepoţica.
    Cine altcineva ar putea să spună mai cu drag poveşti, decât o bunică?
    Să vă trăiască nepoţica şi să vă aducă numai bucurii!
    Dar totuşi, aveţi grijă de „şale”, n-o răsfăţaţi prea mult cu „braţele”, asta o spun pentru că ştiu de ce sunt în stare bunicii, din prea multă dragoste. 🙂

  33. Elisa zice:

    ONU,
    mie mi-a zis o baba,odata cand eram tanara, ca sa nu ajung batrana niciodata,asa ca un blestem,asa ca iata,de aia nu imbatranesc si baba nu o sa fiu niciodata (sic)

    Cammely,
    ce-i cu salele?Sunt ruxacurile alea in care-i asezi pe prunci de la 0 la 1 an in picioare in ele si daca ar fi ceva rau nu ar exista.
    Azi am povestit cu ea,adica am comunicat fara sa planga cu cate un aaaa si cahhh,era curuletul de schimbat,hahaha!

  34. nonalina zice:

    Elisa,cred ca i-ai starnit lui Cammely pofta de a intra in clubul bunicutelor sexy…
    Manca-v-ar raiul!

  35. Elisa zice:

    Nonalina,
    Cammely este deja bunica,asa am inteles,sau are o bunica ce-a stricat „salele” nepoatei…nu?Eu asa am inteles 🙂 🙂 Doamne fereste!!!
    Cand ii vedeam pe tigani cum isi tin bebelusii in carpele de peste brat ma gandesc ca nu se poate intampla asa ceva.Doar daca se permanetizeaza starea de somn a bebelusului intr-un pat nepotrivit,doar daca dureaza si se repeta,eu asa cred,atunci poa’sa fie periculos.

  36. nonalina zice:

    Elisa,da click pe Cammely si ai sa vezi cat de faina este maramureseanca .Nu stiu cat de practic este acel rucsac pentru ca nu puteam sa-l folosesc din motive de inima .Am evitat si hamul acela care seamana cu o lesa..Ii priveam prin parc si ma speriam.Acela se foloseste cand copilul incepe sa faca primii pasi.De fapt aceea este cea mai obositoare perioada pentru bunici pentru ca trebuie sa stea mai tot timpul aplecati si concentrati.
    La sase luni l-am pus in premergator si mult timp statea cu picioarele pe varfuri ca balerinii.
    Deh,la copiii nostri nu erau aceste facilitati. O lasam pe Cammely sa mai copilareasca putin pana va intra in club,no.Amu,de la triiiiiiiiii fete ale ei,numa cate un nepot si o sa-i trosneasca salele frumoasei de numa-numa.
    O sa apara ea ,in curand sa completeze …teoretic deocamdata..
    Doamne ajuta! Astazi o sarbatorim pe cuvioasa Parascheva.Cammely stie mai multe despre aceasta sarbatoare.
    Lara Nicole,vrea sa te simta langa ea si de aceea plange?

  37. nonalina zice:

    For you,Elisa!

  38. victoriacus zice:

    Minunat povestita.E si povestea preferata a lui David si…….cred ca si a Rebeccai,ca rade cu gurita pana la urechi cand le-o spun.Desi ea e cu gurita la urechi oricand vorbim cu ea si orice ii spunem.
    Deja am vazut cu ochii mintii bunica si nepotica pe o banca ,stand la povesti.Foarte frumoasa imaginea 🙂

  39. Elisa zice:

    Nonalina,
    multumesc pentru videoclip.Mie imi place toamna nespus insa nu si frigul si ploile alea reci si umede de trecere spre lapovita 😦

    Victoria,
    ai sa razi dar si in California umblam cu limba scoasa dupa o banca pe care sa stau si eu sa citesc,sa-mi scriu lista cu ce vreau sa duc acasa,etc pana doarme copilul in carucior si am gasit una,la soare,ca si aici de altfel 😆 una singura pe o raza de 800 de metri.Tin minte ca acolo,in Valencia m-am asezat pe jos la marginea soselei,nefiind nici trotuar si un nene m-a intrebat ceva,se pare ca nu i-a placut insa eu am zis :I’m so tired 😀

Lasă un comentariu