Roşiile

Recunosc ca am avut ceva emotii ultimile nopti de frica hotilor de gradina.Rosiile  mele si-au atins maximul de coacere,la  randul doi si trei de flori,pe verticala,asa ca aseara ,tarziu,le-am cules.Nu imi amintesc vreun an sa culeg atat de multe deodata,vreo 50 de  kile.Si grozav de mari,ale mele,cele de Timisoara(adica cumparata o rosie in piata Iosefin si luat semintele) sunt enorm de mari,dar si de bune la gust.Apoi cele inima de  bou,la   fel,gustoase, mari.Giganticele ,in ghilimele,numai reclama de ele,sunt potrivit de mari si nu asa de gustoase ca si celelalte,insa plantele sunt tare vanjoase si foarte inalte,ca si cherry.

Daca ma  uit dupa  cules nu se vede c-au fost culese .

Da,sunt bucuroasa ca am reusit sa le mentin.Zilele trecute am fost sa vad gradina prietenei mele careia i-am dat rasaduri si rosiile ei s-au manat,s-au stricat patlagelele,desi zice ca le-a  stropit.Imposibil, daca ai prins momentul cand trebuie stropite, sa se fi manat,le-a fi stropit de  2-3 ori si gata.Zicea ca toata strada a patit asa cu rosiile,este o strada aproape de  Olt si in care pamantul mentine umezeala iar ploile  alea multe si zilnice au fost prea mult.

Acum,o sa  strambati voi din nas cand vedeti pozele fiindca se vede piatra vanata si pe ele ca si pe   frunze,intentionat am dat asa ca sa nu mi se strice iar acum o sa le perii,le las putin in apa si le perii cu periuta nu prea aspra atunci cand le   pregatesc de bulion.Dar,nu o sa fac imediat bulion,o sa  le las pana saptamana viitoare fiindca ele, fiind sanatoase ,se vor tine,se vor coace si rascoace  isi vor transforma pulpa in suc,deci fructele   lucreaza si culese,am mai spus asta.

Am vazut pe un blog ,parca in alta limba scris,cum a tinut rosiile in frigider inainte de a le scoate zeama pentru bulion.De  ce? Nu trebuie,ba dimpotriva, lasate intr-o camara (cine are gradina are si camara,logic  ) chiar o saptamana inainte de a le  fierbe.Dar,am dat destule sfaturi,degeaba pentru unii,fiecare face cum crede de cuviinta,eu doar zic cum am constatat eu ca-i mai bine.Adica se fac zemoase si mai  dulci.

Acum, niste poze de dinainte de cules si  de  dupa.

Credeti-ma,am ceva treaba de-acum cu conservarea lor si a ardeilor.Azi dimineata dupa ce am udat bine legumele in gradina   am cules ardeiul si gogosarul si nici nu stiam ca deja este maturizat asa ca am cules 3 galeti si o corfa,deci multi,multi si timpul trece repede si saptamana asta mi-este foarte incarcata,trebuie sa merg si la Brasov si vineri la o intalnire de 20 de ani,ooooof….zilele mele  !

Multumesc Lui Dumnezeu ca mi-a   dat asa  o recolta bogata si gustoasa.

Acest articol a fost publicat în Gradina si gradinuta, legume și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

23 de răspunsuri la Roşiile

  1. Alex zice:

    Mmmm, ce de bunătăţi! Spor la treabă! Că este rost de multă treabă cu gust de roşii! 🙂

  2. Pingback: Covorul chinezesc | Caius

  3. irenadaiana zice:

    spor la treaba Elisa , ca vad ca ai recolta bogata. 🙂

  4. Manole zice:

    Ce monstrii!!! Dintr-o rosie d-asta faci 3 feluri de mancare! 😀
    Spor la treaba!

  5. Elisa zice:

    A,nu,n-ati citit?Rosiile le-am pus bine la …dospit,hahaha…deci acum doar le mancam asa ca pe mere si eventual,poate-mi amintesc sa mi le pun si pe fata 😀
    Treaba este prin casa,spalat sticle si borcane,etc,facut mancare,etc o las mai moale sa nu capitulez inainte de…..

    Manole,o sa cantaresc una babana,dar nu poate fi mai mult de 800 de grame,nu cum scria in prospectul de mi l-au trimis aia de la rosii gigant ca,cica,se fac de 1,5 kg-una 😉 Hai sa fim seriosi,nici nu se tine coada ca se rupe,hahahaha…
    Da’s mari.De aia le si tinem catava vreme sa le mancam pe cele mai frumoase ca mi-e paguba sa le zdrobesc 🙂

    Irena,
    merci,pe caldura asta…nici sa dormi nu-ti vine 😀
    Alex,
    inca nu vad rosu in fata ochilor,deci nu-s furioasa 😆

  6. Pingback: Agostino Carracci (16 august 1557– 22 martie 1602), pictor și artist grafic italian « my heart to your heart

  7. Mirela zice:

    Exceptionala recolta, varietatea de asemenea! felicitari!
    Ai perfecat dreptate, rosiile nu se pastreaza la frigider, fiind plante de zona S. Li se schimba gustul.

  8. Elisa zice:

    Mirela,
    ia uite…far’sa stiu astea cu zonele,din batrani stiu,da,ca si merele mele care se coloreaza si indulcesc mai mult in camara dupa cules decat in pom;la ionatane ma refer.
    Multumesc ca mi-ai spus,poate detaliezi povestea aste cu plantele si zonele,cred ca esti in domeniu si e bine sa stim si noi ceva in plus.Te astept 🙂

  9. Degeaba Elisa, tu esti mama rosiilor!
    Nu stiu ce le faci si ce le descanti, da’ la tine-n gradina se fac cele mai frumoase rosii!

  10. Fla zice:

    Te incoronam „REGINA ROSIILOR” din blogosfera!!

  11. Elisa zice:

    Laura,
    am eu 2 secrete,le-am tot spus,las ca si concurs sa ghiciti care sunt acestea,este simplu,nu le descant si nici nu le bibilesc,doua chestii fac si natura,ploile au facut restul. Ia sa vedem cine-mi spune care sunt cele doua secrete la rosii si nu ma refer la stropiri,neee…. 🙂
    Fla,
    nu-mi convine ,fiindca regina nu munceste ori eu….hohohoho…ma spetesc 😆

  12. Pingback: Indicele glicemic « Supravietuitor's Blog

  13. Foarte frumoase…Felicitari! Si acuma sa iti zic spor la munca!
    Stiu cum este. Am si eu culese cateva galeti de ieri si maine trebuie sa le fac ceva.

  14. Fla zice:

    O sa incerc eu sa ma bag”la concurs”…da’ care e premiul? O rosie uriasa?

    1. La rosii este importanta aerisirea;rupi frunzele de jos.
    2. Copilirea.Ori de cate ori e cazul.
    3.Saparea pentru a evita formarea crustelor.Sapare sau afanare;eu sapam si de 3 ori pe saptamana .
    4.Mangaierea plantutelor in timp ce le vorbesti……..N-am uitat asta! Ca vecina mea ma credea dusa cu pluta cand m-a vazut ca laud ardeii.

  15. Pingback: Cat de rau a ajuns SIE? « Hai ca se poate!

  16. Elisa zice:

    Buna dimineata,prieteni 🙂
    Gradinardupaureche,Dana,asa-i ,este treaba multa,dar saptamana viitoare cu rosiileastea,azi am scos ceapa rosie,am sapat telina,ca-i pe carari si batatorita rau si gata,canicula…

    Fla,
    astea ce zici tu sunt lucrari necesare,eu ma refeream la 2 secrete,vezi ca-s secrete daca nici tu, care faci agricultura, nu lestii?
    Mai asteptam,sunt sigura ca cine mi-a citit tot ce-am scris(asa se lauda unii care m-au descoperit de curand,ca vor citi tot din arhiva,hahaha…ma rog,ma tem ca nimeni nu are vreme pentru asa ceva,insa sunt multi prieteni care au citit zi de zi si postarile si comentariile,la ei ma refeream ca poate isi amintesc), isi vor aminti.

  17. ellada zice:

    Hello,
    Wow!!! so many tomatoes. It’s so beautiful to look.

  18. Elisa zice:

    …and eat them 🙂
    Thank you .
    Hi,Ellada 🙂

  19. Constantin zice:

    Buna seara,Elisa! 1.Le administrezi gunoi de la pasari diluat in apa.La al doilea ma mai gandesc.Probabil aracitul sau pocitul cum spui tu si faptul ca le plantezi dese.Da` nu-s sigur.

  20. Elisa zice:

    Bravo!Asta-i unul din secrete,da,ingrasamantul asta este de nepretuit.La al doilea mai gandeste-te,nu-i dependent de mine,lucratorul ci de mine,alegatorul 😉
    Buna seara,Constantin 🙂

  21. Constantin zice:

    Am inteles,atunci al doilea secret este alegerea momentului semanarii semintelor pentru rasaduri atunci cand Luna este in crestere.O zi buna va doresc!

  22. Elisa zice:

    Buna ziua ,dragilor 🙂

    Constantin,nici nu m-am gandit la asta,dar este f important.
    Inca un pic,este altceva,foarte important,gandeste-te la cei trei factori care determina dezvoltarea,i-am invatat la biologie.Este unul din ei. 🙂

  23. manescu gina zice:

    buna elisa frumoase rosii am cumparat si eu mai multe natii de seminte dar de prins mi s au prins decat prunisoarele si un fel de rosii mici si portocalii o sa ti trimit poze sami spui daca sti ceva de ele sunt micute rau . revin cu poze.

Lasă un răspuns

