Semănat ardeii şi florile

UPDATE 17 FEBRUARIE: tratamentulsubstratului  din rasadnita impotriva ciupercilor de sol care provoaca CADEREA PLANTUTELOR este bine sa inceapa chiar de dinaintea semanatului.Daca nu ati semanat inca puteti sa udati pamantul inainte de seamanat cu substante impotriva caterii plantutelor,iar daca ati semanat puteti la prima stropire sa  faceti asa cum se spune in postarea asta:

https://elisagradinameadevis.wordpress.com/2009/02/23/caderea-plantutelor-de-rasad/

Astazi,ca Luna incepe sa creasca este bine sa incepem si noi insamantarile pentru rasaduri.Eu am semanat florile care -s pentru rasad si ardeii,gogosari.In ladita de lemn care sta intr-o tava de aluminiu.

Ha,ha,ha..ia uite cum s-au luat unii dupa mine si au fabricat fanioane,stegulete si le-a botezat „mini tabla neagra” Made  in China.Pana si chinejii ma copiaza,ha,ha,ha! (glumesc,desigur).

Is cam scumpe,2 lei /bucata asa ca ramanem la inventia mea ca-i gratis.

Sambata,acu 2 zile am adus pamantul in casa sa se incalzeasca,ieri l-am udat si azi am semanat.Precizez ca am udat foarte bine  si nu mai trebuie pana rasare fiindca se mentine umezeala,fiind acoperit.

Apoi am acoperit seminuele cu pamant uscat pe care l-am asezat cu mana ca sa faca aderenta semintele la el.

Pamantul nu era chiar asa de uscat fiindca a stat in sac de nylon insa vreau sa spun ca eu dupa ce acopar semintele nu mai stropesc cu apa pana rasar  ca sa nu se crape la suprafata.Se poate acoperi si cu nisip daca aveti in casa,adica nu direct de afara asa rece si nici acela de la pisici caci nu-i ingrasamant si poate mucegai.

Ca sa se pastreze umezeala mult timp desi este la caldura eu acopar cu foi de reviste sau pliante publicitare asa ca sa nu fie totusi etans sa mai poata respira si ca sa nu se faca mucegai,fiind intuneric si umed.Ma mai uit din 2 in 3 zile sa vad.

si asezata ladita sub calorifer,la cald.

Am notat intr-un carnetel gasit de curand ,cu pagini goale ceea ce am semanat ca sa stiu.Fiindca sunt multe feluri si de flori si de ardei.

Si ce-am mai gasit in carnetul acesta pe care l-am primit de la promotia 97 mi-a miscat inimioara si m-a facut sa zambesc cu melancolie.M-am intrebat daca ei vor recunoaste ce-au scris atunci si peste 20 de ani.Pentru mine este foarte importanta memoria.

Scrie asa:

Cu lacrimi de bucurie sau de regret ne despărţim acum de anii de liceu şi spun:”Au înflorit salcâmii şi tu vrei să fiu cuminte”Iubite dascăl,crede-mă,nu pot căci SUNT,că simţ.

Optic văzut-am şi nu arareori cu teamă

Static simţind fiori şi buimăceală

Pe vrute sau nevrute-am suportat cu of

La FIZICĂ şi legile lui Kirchoff.


Ne-aţi învăţat ce e frumosul,Ne-aţi învăţat să fim cuminţi,Ne-aţi învăţat că ciocârlia

Zboară mereu spre înălţimi.

Ne-aţi învăţat ce-i adevărul,

Ne-aţi învăţat să izbutim

Să fim frumoşi ca Feţi Frumoşii

Şi pentru tot VĂ MULŢUMIM.

Clasa  a XII a E1,Promotia 1997

Acest articol a fost publicat în Gradina si gradinuta, Inmultirea plantelor, Rasaduri, utile și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

20 de răspunsuri la Semănat ardeii şi florile

  1. sanda zice:

    Ceau, Elisa.
    Am facut o prostie! am uitat de zambile.
    Dragele de ele, erau in pivnita, au dat totusi, dar firave si albe; imi pare atat de rau!
    Le-am adus sus, le-am gasit un loc la lumina, ce zici e foarte tarziu sa-si revina?

    ”Au înflorit salcâmii şi tu vrei să fiu cuminte” Ce frumos! 😳

  2. Victoria zice:

    Sa-ti creasca si sa te bucuri de roade multe si frumoase.
    Frumos si emotionant

  3. Elisa zice:

    Ciao,Sanda 🙂
    Acum in gradinuta nu poti asa-i? Atunci ia niste ghivece si aseaza-le pe pervele ferestrelor si sa vezi ce faine vor fi si in casa…Eu asa as face 😀

    O,au dat frunze?Nu-io nimic,o sa se inverzeasca ele la lumina,doar sa le pui in pamant.

    Victoria,
    da,asa ar rebui sa se intample,sa scape de boli si daunatori si sa ne bucuram de ele 🙂

  4. ba_laura zice:

    ciudat de potrivita alaturarea imaginii cu ladita cu seminte gospodareste pusa „la dospit” sub calorifer, in asteptarea si speranta viitoarelor recolte si mesajul naiv si curat si emotionant al promotiei ’97.
    mai stii ceva despre ei? (au trecut deja 13 din cei 20 de ani!)

  5. zincabeiu zice:

    Rasadurile ca rasadurile, dar ce-ai descoperit tu in carnetelul acela uitat, face totul ! Nu poate fi bucurie mai mare pentru ub dascal decat recunostinta si amintirile elevilor.

  6. Elisa zice:

    Ba_Laura,
    mai stiu caci unu-i fiul fostei directoare.Au fost vreo 5 clase paralele si eu eram diriga la I(informatica) .In 97 inca se mai invata si mai aveam elevi buni.
    Nu am intentionat sa fac aceasta comparatie.S-a intamplat pur si simplu 🙂

    Zinca,
    cand m-oi considerata uitata de lume am un car de astfel de scripte si poze si prin care pot naviga in trecut.Insa eu am mai spus ca nu traiesc in trecut,nu invoc trecutul,nu-l vreau inapoi doar ca atunci cand el ma sfredeleste ma misca.Un pic si gata.Mergem mai departe 🙂

  7. codeus41 zice:

    Elisa am si eu o intrebare. daca pun in martie seminte pentru rasaduri cum crezi ca e mai bine, sa pun in pahare individual (am mai facut in trecutul indepartat cand aveam gradina) sau sa astept pana in aprilie si sa seman direct in gradina?

  8. Elisa zice:

    Codeus41,
    sunt plante care necesita rasad si altele care se seamana direct in gradina.

    Ardeii,vinetele,rosiile,telina,varza,gulii,conopida,brocoli,ceapa rosie busuioc,cimbru si ..cam astea necesita rasad,adica asa cum fac eu,semanate multe intr-un loc(cutie,ladita)….

    Altele,cum sunt salata,spanacul,mazarea,fasolea,castravetii,dovleceii,morcovi,patrunjei,pastarnac si mai stiu eu ce….,astea se seamana direct in gradina cand pamantul s-a incalzit,poate chiar in martie,unele (salata,spanacul,mazarea ,arpagicul)

    Acuma,stai asa,caci mai este o clasificare si anume,fiecare categorie se imparte in doua:
    – rasad care se repica(adica se transplanteaza in pahare)
    – rasad care nu se repica,adica varza si derivatele ei care se planteaza din rasadnita direct la locul, in gradina.

    Cele care se seamana direct in gradina,unele pot fi semanate in pahare,la cub cum se zice ,cate o samanta in ghiveci ,in martie ,pentru ca atunci cand vine caldura sa se puna in gradina nu samanta ci plantuta(asta pentru a avea castraveti si dovlecei mai devreme,caci despre asta e vorba.

    Schema este asa:
    I–a) rasad care se repica(se face acum)
    –b) rasad care se planteaza direct in radina(se face in martie)

    II -a) semanate direct in gradina( cand este cald pamantul)
    -b) semanate in cuburi(pahare) cate o samanta (prin martie)

    Codeus ,sper ca nu vrei si desenuL? 🙂

  9. huni zice:

    aaaah, legile lui Kirchoff…este chiar un lucru la care nu m-am gandit de demult, m-ai teleportat inapot brusc cu cativa ani 🙂

  10. sanda zice:

    Multumesc frumos!…te tuc! 😀

  11. Laura zice:

    Cum e ala ardei SUA?

  12. Elisa zice:

    Laura,
    in poza a treia sunt acel soi.Scrie sub poza de ce le zic A.SUA 🙂

    aici https://elisagradinameadevis.wordpress.com/2009/08/21/ardeii-copti/

  13. gina zice:

    Cred ca sunt mai emotionante cuvinttele elevilor tai citite acum 🙂 in afara de ceea ce exprima aduc in memorie perioade pe care le-am dori oricum ar fi fost.

  14. madalina zice:

    Frumoasa noua „gradina”! Succes in 2010 cu tabloul albastru – turcoaz!

  15. Elisa zice:

    Gina,
    normal ca-i asa 🙂 Dar acum pot privi cu detasare si aminti cat de emotionata eram atunci,cat de intens traiam fiecare despartire.

    Madalina,
    oare voi rezista? Este o culoare fascinanta pentru mine,ceva suprareal.Sper sa sa depasesc extazul care m-a cuprins 🙂
    Multumesc.

  16. Elisa zice:

    Huni, hmm…

    Sanda si eu te tuc 😀

  17. codeus41 zice:

    nu, nu vreau desene. problema e ca anul asta nu voi putea face treaba cu rasadnita pentru ca voi ajunge la destinatie prea tarziu. cred ca anul asta voi merge pe compromisuri. mai demult asa am facut, am pus in rasadnita si dupa ce au iesit (in speta era vorba de rosii) de aveau doua frunzulite le-am mutat in pahare, am observat ca perioada de stagnare e mult mai mica la plantarea lor atunci decat daca le plantezi din rasadnita cand sunt plante mari. e intradevar mult de lucru ca trebuie sa fi mai atent tot timpul cu udatul cand sunt in pahare, dar atunci cand le-am pus in gradina le-am putut planta la orice ora, nu a trebuit sa mai astept seara. stiu ca stii toate lucrurile astea ))) dar am vrut sa-ti povestesc cum am facut. sper ca nu ti-am pus rabdarea la incercare

  18. Elisa zice:

    Codeus41,
    nu,draga,am facut clasificarea chiar cu placere si sper sa le fie de folos incepatorilor(aflu ca cineva de pe e-gradini.ro care face pentru prima data gradinarit se uita la mine pe blog si vreau sa fiu de folos.Am folosit intrebarea ta ca sa „predau” lectia de baza,hahahahaa!

    Da,este adevarat ce spui tu,la repicare plantele stagneaza,insa mie imi convine de minune asta fiindca abia mai creste ziua si se incalzeste afara ca sa le pot scoate la lumina multa in balcon dupa aceea.Daca nu le-as repica si le-as semana direct in pahare ar fi urmatoarele inconveniente:
    – ar creste foarte lungi si subtiri
    -sau ar trebui sa le seman in martie,pe la sfarsit
    -nu as respecta procedeele,fiindca asa se face la rosii,se repica din rasannita in alta rasadnita ,mai rare plantele ca sa se fortifice.Toate astea au logica or si mie asa imi place sa le produc,pe rasaduri,cum am zis.
    Dar…dar,se poate si direct in pahar insa asa cum zici tu se usuca f repede si trebuie avut grija mai multa.Apoi trebuie asigurata lumina multa ziua ai multa decat avem in zilele innourate…si asa mai departe.
    Codeus,de ce nu-ti faci tu in cutii,vreo 2, de mmargarina rasadul de rosii si cand te duci acasa le duci gata crescute?

  19. codeus41 zice:

    sa le duc 600 de km!!! am multe alte lucruri de dus. anul asta o sa fie cum o sa fie, nu ma ingrijorez foarte tare. An de pregatire . oricum iti multumesc pentru sfaturi

  20. Elisa zice:

    Asta-i buna????Pai,tu cati km crezi ca am dus eu capsuni,zmeura,puieti de piersici si rasaduri de flori,ha? Pana la Timisoara si mai departe,iar in California am dus seminte de marar si patrunjel de frunze,haha!
    Cand vrei,poti…Deci,ai acolo radina sau doar acum o cumperi?Ori mai este mama care face,nu-i asa?Oricum,drum bun cand o fi sa fie ca eu n-am drum 😦

Lasă un răspuns

