Românie, ţara mea de dor

Deşteaptă-te, române, din somnul cel de moarte,
În care te-adânciră barbarii de tirani!
Acum ori niciodată croieşte-ţi altă soarte,
La care să se-nchine şi cruzii tăi duşmani!

Acum ori niciodată să dăm dovezi la lume
Că-n aste mâni mai curge un sânge de roman,
Şi că-n a noastre piepturi păstrăm cu fală-un nume
Triumfător în lupte, un nume de Traian!

Înalţă-ţi lata frunte şi caută-n giur de tine,
Cum stau ca brazi în munte voinici sute de mii;
Un glas ei mai aşteaptă şi sar ca lupi în stâne,
Bătrâni, bărbaţi, juni, tineri, din munţi şi din câmpii!

Priviţi, măreţe umbre, Mihai, Ştefan, Corvine,
Româna naţiune, ai voştri strănepoţi,
Cu braţele armate, cu focul vostru-n vine,
„Viaţă-n libertate ori moarte!” strigă toţi.


Pre voi vă nimiciră a pizmei răutate
Şi oarba neunire la Milcov şi Carpaţi!
Dar noi, pătrunşi la suflet de sfânta libertate,
Jurăm că vom da mâna, să fim pururea fraţi!

O mamă văduvită de la Mihai cel Mare
Pretinde de la fii-şi azi mână d-ajutori,
Şi blastămă cu lacrimi în ochi pe orişicare,
În astfel de pericol s-ar face vânzători!

De fulgere să piară, de trăsnet şi pucioasă,
Oricare s-ar retrage din gloriosul loc,
Când patria sau mama, cu inimă duioasă,
Va cere ca să trecem prin sabie şi foc!

N-ajunse iataganul barbarei semilune,
A cărui plăgi fatale şi azi le mai simţim;
Acum se vâră cnuta în vetrele străbune,
Dar martor ne e Domnul că vii nu o primim!

N-ajunse despotismul cu-ntreaga lui orbie,
Al cărui jug din seculi ca vitele-l purtăm ;
Acum se-ncearcă cruzii, în oarba lor trufie,
Să ne răpească limba, dar morţi numai o dăm!

Români din patru unghiuri, acum ori niciodată
Uniţi-vă în cuget, uniţi-vă-n simţiri!
Strigaţi în lumea largă că Dunărea-i furată
Prin intrigă şi silă, viclene uneltiri!

Preoţi, cu cruce-n frunte! căci oastea e creştină,
Deviza-i libertate şi scopul ei preasfânt.
Murim mai bine-n luptă, cu glorie deplină,
Decât să fim sclavi iarăşi în vechiul nost’ pământ!


versuri de Andrei Muresanu
muzica de Anton Pann

LATER EDIT:

Andrei Mureşanu (n. 16 noiembrie 1816, Bistriţa – d. 12 octombrie 1863, Braşov) a fost un poet şi revoluţionar român din Transilvania. Născut într-o familie de ţărani, a studiat filozofia şi teologia la Blaj, lucrând apoi ca profesor la Braşov, începând cu 1838. A început să publice poezie în revista Foaia pentru minte, inimă şi literatură. A fost printre conducătorii Revoluţiei din 1848, participând în delegaţia Braşovului la Adunarea de la Blaj din mai 1848. Poemul său Un răsunet, scris la Braşov pe melodia anonimă a unui vechi imn religios (Din sânul maicii mele[1]) şi denumit ulterior Deşteaptă-te, române!, a devenit imn revoluţionar – fiind numit de Nicolae Bălcescu Marseilleza românilor. Din 1990, acesta a devenit imnul României. După revoluţia din 1848, Mureşanu a muncit ca traducător la Sibiu şi a publicat în revista Telegraful Român, operele sale având tentă patriotică şi de protest social. În 1862, poeziile sale au fost adunate într-un volum. Având sănatatea precară, a murit în 1863 la Braşov.

 

Acest articol a fost publicat în Romania și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

23 de răspunsuri la Românie, ţara mea de dor

  1. matilda zice:

    Bravo, Elisa ! Să citească, să ştie şi tineretul aceste versuri minunate. Generaţiilor de demult nu le era jenă să fie patrioate .

  2. Andi zice:

    La multi ani, cu vise frumos implinite si puterea de a le inlocui mereu cu altele si mai frumoase!!

  3. Dumi zice:

    Frumos text, frumoasa melodie. Stupid comentariu. Pai de ce? Pai, pentruca putine persoane, adica putini indivizi cred si in text si in melodie, se folosesc de ele ca de o haina sau o pereche de pantofi. Eu cand spun Roman, ma gandesc la cel de langa mine, tot roman si el. Vreau binele meu dar si binele lui pentruca ma gandesc eu prostul de roman care ma aflu ca avem o soarta comuna. Dar gandeste la fel si cel de langa mine? Poate ca se declare astfel adica ROMAN dar gandeste altfel. Stiu eu? Poate ca zice:Prostul asta de roman. Am facut astazi o experienta cum am facut multe altele la NY si am ajuns sa iubesc poporul cu pricina. Deci m-am dus la buticul din apropiere unde cumpar in mod constant si care e portocaliu. Eu i-am spus ca am alta culoare dar am ramas fara bani si sa-mi dea pe credit si aduc banii maine. Raspunsul a fost negativ. OK nici o problema. Tot roman si el. Dar tot aici in cartier este si un om fara casa, care traieste pe strada din mila publica. I-am cerut si lui o tigara ca nu mai am. Si mi-a dat una fara sa ezite. Si el tot roman. Ce am priceput eu nu are importanta. Dar asta face diferenta dintre roman si Roman. Restul e „gargara”. Eu nu mai comentez dar constat, adica trag concluzii. Asa pentru mine

  4. ioana zice:

    Vai Elisa cata dreptate are Dumi.

  5. Elisa zice:

    Dumi,
    „Frumos text, frumoasa melodie. Stupid comentariu”
    care comentariu?

    Ioana,
    in Imn nu-i vorba despre asta.Asta ce zice Dumi.

  6. Elisa zice:

    Matilda,
    da,e bine sa stim noi ceea ce nu stie nici macar presedintele in functie 😀

    Andi,
    multumesc frumos.La multi ani si tie!

  7. zincabeiu zice:

    Imi iubesc tara si ma emotioneaza imnul national.Daca stau bine sa ma gandesc, de-a lungul vietii mele, acesta s-a schimbat de vreo patru ori.Asta nu inseamna ca l-am iubit mai putin. Actualul inm , insa, sufera din cauza lungimii textului. O varianta prescurtata ar fi fost cea mai buna alegere. Trebuie sa recunoastem ca cei mai multi dintre noi sunt intr-o situatie nu prea confortabila cand se incumeta sa-l cante.
    Imi iubesc tara neconditionat. Si , e verificat. In afara, mai mult de 5 zile n-am putut sta niciodata.N-aveam nici un rost … si Europa nu mai avea nici un haz.Chiar pentru asta, vorba poetului.

  8. mona zice:

    Eliza, nu te uiti pe TVR1 la emisiunea RESTAURARE?E propusa pentru restaurare si Cetatea Fagarasului…Acuma la ora 21:37

  9. Elisa zice:

    Mona,
    mersi ca mi-ai amintit.Care sunt finalistele? stii? ca eu nu 😦 doar de cetatea noastra stiu.

  10. Elisa zice:

    Zinca,
    bravo si felicitari! Fiecare dintre noi o iubim in felul nostru asa cum nicio iubire nu seamana cu alta.
    Pe mine ma doare infrastructura precara din tara mea si care daca ar fi fost altii la putere de 20 de ani s-ar fi facut.Si unde mai pui ca nu am avut niciodata automobil personal!Si cate altele ma dor de ea,de tara mea lasata in paragina,unde doar comertul a inflorit pe un fond deplorabil de infrastructura.

  11. mona zice:

    Pai sunt 10.Printre care cetatea voastra, vila Elisabeta de la Herculane, cetatea Oradea, turnurile din Sighisoara, cinematograful din Govora, monumentul de la Adamclisi, observatorul din Bucuresti, etc.Daca vrei sa votezi da SMS la 1388 cu cifra 3 mi se pare ca are cetatea voastra.Si eu am votat Cetatea Oradea (de, fiecare cu ce are prin zona).Dar dupa parerea mea ar trebui restaurate toate.E mare mare pacat ca ni se pierde trecutul si nu facem nimic pentru asta…Statul ar trebui sa faca mai mult, dar….

  12. Elisa zice:

    Exact ce ziceam adineauri…pe langa infrastructura cel mai important ar fi restaurarea monumentelor istorice,treburi care s-ar fi facut pana acum daca puterea de dupa revolutie nu intra in mainile celor care au fost pana acum.
    Se poate trimite sms acum sau dupa ce termina prezentarile?
    Multumesc draga Mona 🙂

  13. Elisa zice:

    si inca ceva te rog Mona.Nu stiu sa compun mesaj din cifre,daca poti sa-mi spui ,te-as ruga frumos 🙂

  14. mona zice:

    Eliza, mesajul il dai de pe telefon.Poti sa dai si telefon din reteaua Romtelecom la nr.0900160440 si sa pui numarul 3.SMS -ul il dai asa:intri in telefon (mobil)la mesagerie si alegi optiunea creare mesaj.Apoi acolo unde scrie text scrii numarul 3 ca asta il reprez.Cetatea Fagarasului si la sfirsitcind iti cere numarul catre care trimiti mesajul formezi 1388.Sper ca nu te-am bagat in ceata.Sper sa corespunda meniul din telef. meu cu cel din al tau, cit de cit.Iti doresc succes!

  15. Elisa zice:

    pai stiu sa trimit mesaje dar cu litere nu cu cifre,ori tastele care au cifre au si litere si se bat literele.De ex. la 3 sunt literele D,E,F.aSTA TE INTREBAM,CUM FAC SA SE BATA CIFRA3 SI NU LITERA d ?

  16. mona zice:

    Nu stiu ce marca de telefon ai.Dar in general apesi pe tasta respectiva pina iti apare si cifra , apesi de mai multe ori pe aceiasi tasta pina iti apare si cifra.Oricum felicitari, Cetatea voastra e in top!

  17. Elisa zice:

    Multumesc frumos.am nokia.la o apasare este D la 2 apasari este E si la 3 apasari e F .
    –––
    AM REUSIT.LA 4 APASARI SE BATE 3,HAHAHAHAHA
    pot sa trimit mai multe?

  18. Elisa zice:

    am trimis 2 mesaje,deci se poate mai multe.
    Da,Mona,este in primele 3 inainte de a vota eu 😛
    Dar,oare costa mult un sms? ca as mai trimite… 😉

  19. mona zice:

    BRAVO!!!!Nu cred, eventual dai unul si de pe telefon fix daca ai.Eu asa am facut.Doamne le-as vota pe toate daca as putea, zau;imi pare atit de rau de ele!Spune tu in ce hal arata Baile Herculane…etc. !Pacat, pacat.RUSINE SA NE FIE!Eliza ma bucur ca ti-am putut fi de folos, te pup si ma duc sa ma bag in pat ca miine….la servici , cu drag ….pe degeaba…

  20. mona zice:

    Eliza cred ca 0,90 de Eurocenti cu TVA, parca asa au spus.

  21. Elisa zice:

    ba se pot da cate vrei ,eu am dat 3 pe mobil si 2 pe fix.
    Iti multumesc draga Mona,tare mult ma bucur ca altfel nu stiam de pe mobil,doar de pe fix.Am mai invatat ceva azi.Te pup si noapte buna 🙂

  22. gina zice:

    Mi-as fi dorit ca ziua de 1 Decembrie sa nu mai fie politizata dar vad ca iarasi nu s-a putut ba mai mult a fost si desconsiderata.
    Anul acesta am admirat PRO TV care a reusit sa nu minimalizeze evenimentul (desi in alti ani parca aniversarea lor ca televiziune era mai importanta) si prin programele prezentate (in special cu romanii plecati si cazurile speciale de la dansezi) au reusit sa ne arate si chipul frumos al Romaniei. Mi se pare de bun gust ca nu s-au implicat de loc in campania de anul acesta, lasandu-i pe ceilalti sa se manjeasca cu….
    Cat priveste OTV-ul care de ziua nationala a Romaniei a considerat ca reluarea interviului cu Basescuconsiderat un anticomunist e un lucru care nu are de-aface cu comunismul :)) si ca incitarea oamenilor sa iasa in strada si sa spuna ce se petrece in orasele mari nu e o treba periculoasa ma intreb CNA -ul ce masuri va avea de gand sa ia ? Dar intrebarile sunt retorice asa ca nu ma lamentez ca se va sesiza careva.

  23. Elisa zice:

    Asa este ,gina,ai perfecta dreptate.Mult a fost putin a ramas.

Lasă un răspuns

