Chifle cu nuci si cu mac

Din aluat cumparat,nuci macinate,mac   macinat si zahar plus 2 albusuri am copt un dulce,tot astazi,ca maine-i vineri si nu coc vinerea,nici duminica.

aluat foetaj cumparatmac,zahar,albusnuci,zahar,albus


chiflecu mac si nuci

Cand inca mai taiam porc topeam osanza-untura mica- si din aluat dospit ca de gogosi uns cu osanza si impaturat de trei ori faceam aceste chifle.Nimeni de pe aici nu facea aceste prajituri,iar cand le-am dus, la scoala mea, colegilor, cu ocazie anumita  au ramas atat de   impresionati de cat de    bune erau incat de fiecare data imi aminteau,de parca as mai fi putut face.Am facut pana de  curand, in 2004 fiind ultimul an in care am taiat porc.

Acest articol a fost publicat în Mancaruri, Retetele mele, utile și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

52 de răspunsuri la Chifle cu nuci si cu mac

  1. Shari zice:

    Mmmmm….delicios…

  2. mona zice:

    Ce pofta mi-ai facut!Simbata fac si eu ,dar cu brinza dulce cred si cu stafide.Ca mi s-a pus pata de mult!Mersi ca mi-ai adus aminte!

  3. Elisa zice:

    Shari,
    chiar este f buna,mie-miplace cu mac,dar si cu nuca este faina.Se poate cu orice,cu gem de diferite fructe,cu fructe din congelator,etc.Si stii cerepede se face? Mai mult coptul dureaza 🙂

  4. Elisa zice:

    Mona,
    nu stiu caca acest aluat foetaj se preteaza labranza dulce.Eu prefer strudelul cu branza dulce.Aluatul acesta de cumparat mai merge facut cat tava de mare,o foaie dedesubt si una deasupra si lamijloc branza de oaie cu oua smantana si marar si iese ca un langos(mama mea facea asa ceva)

  5. ioana zice:

    Oare nu asa faceam aluatul de haios cu unturicea de la porc?.mai faceam cu unturicea de la porc chisatura(chisalita)pe care o foloseam la ciorba acra si la sarmale.

  6. Elisa zice:

    Ei,Ioana…mai faceam noi multe inainte,dar acum,cu tensiunea asta…nu-i de glumit
    Chisalita noi zicem la ceva din prune care se pastreaza in sticle precum bulionul… 🙂
    unturicea ta=unturita mea 😛

  7. ioana zice:

    LA noi ii spune chisatura la unturicea data prin masina de tocat carne inpreuna cu ceapa cruda si frunze de patrunjel.Cand eram copiii o mancam pe paine,totdeauna facea mama mai multa ca stia ca ne place.Si acum mai fac chisatura ,si acum mai mananc pe paine,nu ma pot abtine,obiceiuri vechi din copilarie,asa ne mai amintim de perioada copilariei amintindune lucruri marunte dar de mare pret pentru noi.

  8. Elisa zice:

    Ai dreptate,Ioana:).Mama o dadea prim masina de tocat doar cata trebuia la oportie de prajitura,cremes sau chiflele astea si restul o pastra asaproaspata,nu stiu cum.
    Eu ,la inceput o portionam cate 200g intr-o punga si o congelam,iar apoi o topeam pe toata si o pastram in borcan.Stii ca si acum am in pivnita un borcan cu unturita topita din 2004,de la ultimulporc? Si n-am maifolosit,dar dupa vreo 2 ani nu era rancezita.Cate-oi mai avea eu in pivnita!

  9. Shari zice:

    Elisa,nu am facut niciodata o prajitura cu mac, o sa incerc si eu

    Ce zici de cea de branza cu mac?

    Macul imi place

  10. Shari zice:

    P.S.M-a vizitat si Gina 😛

  11. Elisa zice:

    cum e aia”branza cu mac”?
    branza o asociez cu stafide daca-i dulce sau cu marar daca-i sarata,iar macul…ma rog si in cozonacul cu mac eu pun stafide,dar mac cu branza nu am incercat 🙂 Spune-mi tu 🙂

  12. Elisa zice:

    Esti bucuroasa,te simt 🙂

  13. SuKăRiT zice:

    Cum Elizo, din 2004? Ce coincidenţă, şi io tot pe atunci m-am oprit. Maaare greşală… Vezi dragă, de-aia s-or înmulţit de nu mai încăpem de ei. 😛

    P.S. Io-s la regim, nu mă las ispitit, da? 😉

  14. Lia zice:

    mmm ce mi-au priit la cafea…
    ma intereseaza cele cu nuca..deci, amestecul e constituit doar din nuca, albusuri si zahar?
    cacao, nu??? rom?

    o sa le fac..siguuuuuur!

  15. Elisa zice:

    Lia,
    asa,doar nuca macinata,zahar dupa gust si un albus de ou ca sa le-adune.Mai demult nu se amestecau altele ca sa aiba strict gust de nuca dulce,insa poti adauga tot ce vrei.Eu nici in cozonac nu adaug rom si cacao,doar ceva tarie in aluat,dar numai daca am(ca deobicei nu am tarie in casa).Deci,umplutura sa o faci asa cum itiplace tie sa nu dai cu ele dupa mine cand le vei face 😆

  16. Elisa zice:

    Cavalere,
    cu astia sigur o faceam de porc, asa ca-i mai bine ca ne-am oprit 😀
    Nici nu stii ce greu imi este de fiecare data cand nu-mi plac mirosul si gustul fripturii de la macelarie….Atunci ma jur pe loc ca o sa taiem,apoi ma uit la medicatia pentru hipertensiune si-mi trece instant pofta de porc.

  17. ioana zice:

    Elisa,mama punea un strat de sare pe unturice si o facea sul si o cosea cu ata groasa si o atarna in pod.Se rancezea dar asa era buna.

  18. Lia zice:

    merci, mami! asha o sa fac.. 😉

  19. Elisa zice:

    Ioana,
    neee…pentru nasul meu sensibil-hipersensibil- rancezeala nu-i buna.Dar daca era in sare n-avea cum se se rancezeasca.Hai s-o lasam cu asta,cu osanza,catot degeaba discutam-ce-a fost s-a dus 😀

  20. Elisa zice:

    Bine ,Lia.Aluatul sa fie bun,ca nuca….n-are cum sa nu ne placa 🙂

  21. sanda zice:

    Ma bag si yo in seama cu toate ca n-am mai facut aluatul asta de nu tin minte.
    Daca aveti mai multa unturitza, sa pastreaza foarte bine ingropata in faina; intr-o cutie, saculet, ce-aveti la indemana. 😛
    O zi buna! 😀

  22. Elisa zice:

    Sanda,
    nu am stiut asta,dar este explicabil,sa nu aiba contact cu aerul.
    Draga mea,nu avem unturita,vorbeam si noi de ce ne-am dori,hahaha
    Cat priveste aluatul este de la Plus,n-ai sa ma vezipe mine sa mai ma agit la placinte cand n-am pentru cine…al meu are diabet iar eu nu vreau sa ma ingras,dar nici sa-i fac pofta una-ntruna hahaha
    Merci mult pentru informatia pretioasa 🙂

  23. g1b2i3 zice:

    Draga Elisa,cred ca aceste chifle cu nuci si/sau mac se numesc si…(nu-mi amintesc acum).dar pe vremuri cumparam cu colegele mele de la o patiserie si mancam cu pofta.
    Parca buseuri le zice si cred ca se pot umple si cu carne.
    Azi am facut si eu ceva bun si anume:gogosi pe care le-am rostogolit prin zahar pudra macinat de mine! 🙂
    Weekend minunat!

  24. Shari zice:

    Elisa, uite aici

    http://www.revistaioana.ro/Articole_94925/Prajitura-cu-mac-

    Liuta, ce faci, dom’le?

    Hai ca vin acum la tine 😛 😛

  25. Elisa zice:

    Gabi,
    si Finetti fac ceva asemanator si cu mac si cu de toate.Cand ma apuca dorul de ceva cu mac cumpar,sunt f bune.Se pot face cate una separat in diferite forme,insa eu am preferat mai simplu si mai rapid fiindca ma durea si spatele de la lucrulmeu din curte.
    Gogooosi???De cand imi propun?Drojdia este in frigider insa eu mananc si drojdie,pentru B-uri 😉
    Te pup,Gabi 🙂

  26. Elisa zice:

    Shari,
    da,stiu praji asta ca luam la pachet de la Timisoara…este o placintarie in spatele Muzeului,langa LactoBar-ul ce s-a transformat in … 😛

  27. Shari zice:

    pai veeezi, mai, Elisa?!?.. 😛 😛 😛

  28. Lia zice:

    de la plus iau shi eu foetajul..ieftin shi bun.. 😉

  29. Victoria zice:

    Mmmmmmmmmmmm ce bine arata.Noroc ca nu poftesc :))

  30. Elisa zice:

    Victoria,
    ai interdictie de la mine sa te uiti pe blogul meu la mancare.Sa nu-mi spui ca nu ti-am spus 🙂
    Draga de tine…sa ai mereu ceva langa tine caci cu blogurile astea cu mancareeee….Uite,eu ma uit la placinta si ma duc sa-mi mai tai o bucata 😦 si tot asa pana duminica nu va mai fi,dar nu-i bai 😀

  31. Elisa zice:

    Da,Lia,este bun si poti face din el si placinte cu carne,cu spanac,cu branza..orice 🙂

  32. Elisa zice:

    Shari,
    acum ,ca am,nu mai poftesc 😀

  33. Victoria zice:

    Nu-i nimic Elisa,m-am asigurat dinainte.Am ce imi trebuie pentru mai multe feluri de placinte daca cumva ma apuca pofta.M-am aprovizionat :))

  34. Elisa zice:

    Acum, iarna, ca nu mai am ce poza in gradina ma gandesc ca voi „excela” in culinare,hahahaha! Ce gluma buna am spus 😆

  35. gina zice:

    Grozava placinta cu nuca si mac, arata fain si asta cu foi dar ma gandesc cu „pofta” la cea cu osnza pe care o facea mama…:(
    Da e bun macul si la cozonac, si la pasca – probabil de aici a rezultat placinta cu mac si branza prezentata de Shari, eu nu-mi imaginez insa asocierea. Ce pot sa va spun e ca nana mea (ear armeanca) facea o pasca cu mac si fructe extraordinara. Fructele erau un fel de fructe confiate pe care le obtinea in felul urmator (cu aproximatie ca nu stiu reteta): punea intr-un borcan mare de 10l cate 1 kg de fructe (in straturi)de cum incepeau sa apara pana la ultimele stropite cu alcool rafinat si putin zahar. Exact cantitatile nu le stiu dar isi pastrau aroma fiecare, nu se amestecau, ceva de vis era pasca aia cu fructe si mac…

  36. Elisa zice:

    Gina,
    asa punem noi de visinata,straturi de fructe si zahar si cand s-a dizolvat zaharul se adauga alcool.Uite ce idee buna mi-ai dat pentru la anul,doar stii ca eu am fructe de la fragute pana la struguri din aproape toate felurile.O sa fac la anul.N-am mai pus de visinata fiindca mai este visinata din anii trecuti dar spune-mi numai cand pui alcoolul,deodata cu fructele si zaharul?
    Te pup,Gina si merci frumos 🙂

  37. gina zice:

    Elisa dupa cum spuneam nu stiu exact reteta, ce stiu e ca punea de la capsuni pana la ultimele fructe din gradina cred ca prune, erau si cirese, si caise… de toate. Am sa-l intreb pe tata cred ca el stie si-ti voi spune 🙂

  38. Elisa zice:

    Bine,Gina,doar atat,cand se pune alcoolul,deodata cu fructele sau la final? Multam’frumos.La anul sigur o sa-mi deschid un borcan de 12 litri in care pun din fiecare fruct,pentru ca se pastreaza si fara alcool,insa cu mult zahar,sa nu fermeteze.
    Eu am facut odata dulceata de visine, nefiarta,doar asa visinele fara samburi si zahar si amestecat pana se dizolva tot si apoi pusa in borcane.Si se tine,sa stii,insa este prea mult zahar 😦

  39. maryanne zice:

    da bine mai arata,maine fac si eu.Chiar ma gandeam ce sa fac dulce si iaca ,am intrat aici si mi-ai dat ideea.Si mie imi place nuca muuuuuult ,asa ca fac cu nuca.

  40. Elisa zice:

    Bine,Maryanne,fa-o ca-i tare buna.Ultima bucatica am lasa-o pe farfurie si stingem lumina,hahaha!
    Aluatul este de la Plus:Aluat frantuzesc-de la ALPIN 57 LUX.F. important asta 🙂

  41. econinja zice:

    Nu numai motivele de sanatate trebuie sa te faca sa nu mananci porc.Cei care au auzit urletele de agonie al unor SUFLETE pe care malefica societate patriarhala le exploateaza fara rost de peste 5000 de ani cand organismul omului este vegetarian,si acel om poate manca dupa aceea carne…nu pot sa il inteleg asa cum nu pot intelege nici eu cum puteam manca hoituri caci nici eu nu m am nascut Vegan.Citti cartea Studiul China de Cholin Chambpell sa vedeti care este alimentatia adecvata omului si vizitati:www.svr.ro.ca ori cum se apropie sarbatorile si macelul cruzimea,barbaria iar o sa inceapa impreuna cu intoleranta romanilor fata de Vegani si vegetarieni…
    Cat despre plante ma intereseaza si am sa citesc metode de plantare de arbusti ca vad ca blogul are si asa ceva.Si e bine asa.

  42. Elisa zice:

    econinja,
    m-ai linistit.Daca e bine asa, atunci bine 🙂 Totusi arbustii mei sunt gardurile vii pe care nu le mai plantez ci doar le tund primavara o data si vara inc-o data.Te mai astept .
    Sunt 2 posibilitati,sau 3:
    – sa semeni si obtii puieti apoi cand sunt de 1 an ii replantezi pe locul respectiv
    -sa rupi o coarda si s-o implanti in pamant pana la apa
    – sa cumperi cu radacina si sa-i plantezi asa ca pe pomi.toamna sau primavara.

  43. econinja zice:

    Buna.
    multumesc pentru sugestii.La mine este o problema:sa nu crezi ca dispun de o gradina dar sa nu crezi ca nu este posibil sa faci ceva pe:micul meu balcon care:deja are o mica gradina gaen padure:am o covata mare dintr un material foartte rezistent:plasctic cauciucat,fabricatie germana,covata este initial vandsuda pentru a a mesteca cimentul in ea.Am cumparat de la materiale de constructii o astfel de covata pe care am transformat o intr o jardiniera voluminoasa iata:am acoparit o toata cvata cu un …lambriu de scanduara de brad,iar la fund o sustin niste scanduri foarte groase,plus niste picioruse,si am vopsit maro inchis:palisandru ce dau un asspect rustic,si sobru.De afara pare a fi din lemn dar daca te uiti bine inauntru la pamant se vede ca inauntru e din plastic cauciucat,si este excelent ca:nu putrezeste.Am adus pamant de padure foarte bun anestecat cu balegar si in aceasta jadiniera am:flori de padure,o feriga de padure ce creste imens,si:un afin soiul goltraub ce a crescut cam de 65 cm.sa vezi toama ce superb era cand i se ingalbeneau frunzele si cadeau…si asta pe blacon et 9.Am curte interioara si:liniste,iar spre V se vad muntii ca in fata mea sunt mai mult blocuri de 4 et,dar aerul e curat.Mai vreau pe balcon niste jardiniere robuste si sa acopar cu iedera tot balconul.Dar e problema de spatiu si acum planuiesc tot felul de lucruri.Deasemenea nu exclud cresterea afinelor,zmeurei in felul urmator:fac un raft pe perete si in ghivece pun butasi de zmeura sau alta planta mai valoroasa daca butasii cresc si dau ramuri si frunze se pot vinde la piata,ca sa ti rotunjesti putin venitul dar ideea de baza e :placerea.Sunt omul libertatii si am conceptia ca:ce lucrii sa faci bani sa i ti placa altfel viata devine o corvoada.Dar cel mai mult as dori sa ma mut sa mi fac o casuta DIRECT in padure…dar pana acolo mai e.

  44. Elisa zice:

    Econinja,
    bravo!Pe balcon,zici?Dar cat de mare ste balconul?
    Ca sa merite sa vinzi ceva in piata,dupa parerea mea,ar trebui sa ai sute sau mii de fire ca sa merite deranjul,altfel mai bine le daruiesc decat sa vand de 2 lei cateva fire,ce rost are,ce poti face cu cativa lei?Iti spun asta fiindca si eu m-am gandit,as putea face si eu sa vand rasaduri in piata insa daca nu am mii de fire(caci se vand cu 2 lei firul,sau si cu 1 leu firul)atunci ce rosr are,munca este mare la o mie de fire de exemplu iar 100 de lei,scuza-ma sa muncesc 2 luni asa cum muncesc eu in balconul-sera pentru o mie de lei? Si asta doar o data pe an,caci daca ar fi o data pe luna,da,ar mai merita:)
    Cat priveste cresterea arbustilor si zmeurei(care e tot arbust) in balcon….am ramas muta,nu stiu ce sa zic mai mult decat felicitari si sa-ti reusasca tot ce incerci:)

  45. econinja zice:

    Merci de vorba buna.Balconul meu e mic:e balcon de o camera si o bucatarie.Dar:afinul a crescut feriga e uriasa vara.Stii:conteaza pamantul sa fie de calitate.Ce am eu pe balcon e super:pamant de padure amestecat cu balegar.Balegarul fiind de origine animala de data asta nu este din cruzime si consider folosirea lui ca armonizare cu Natura nu exploatare.Acum am alte planuri sa inverzesc balconul,cu niste jardiniere din ciment,in forma unor ingradituri in coltul peretelui si pe langa zidul solid de BCA a balconului.
    La piata pe un arbust de zmeura cu radacina sa cerut acum doi ani:30-35 lei,trei sute in lei vechi.Deci un ban in plus eu zic ca merita.Dar ori cum nu ma axez pe asta mult,sa vad mai intai care planta e mai profitabila.2 lei firul char ca e putin,nici eu nu ma bag in asa ceva.

  46. Elisa zice:

    Da,uite ca pamant de la padure nu am avut niciodata insa la vara sa stii ca-l iau pe al meu si sa ma duca in vreo padure sa cautam.Cum se face?se scoate cu harletul sub frunzele uscate sau sub iarba dintre copaci?ca nu stiu si nici sotul meu nu cred ca se pricepe insa tu daca ai facut stii si poate imi dai niste sfaturi,te rog 🙂

    Si da,din balcon poti face un loc minunat cu iedera cu vita de vie si cu jardiniere de jur imprejur din care unele flori sa urce si altele sa atarne.Se poate doar daca avem drag de flori si de frumos in jur 🙂

  47. econinja zice:

    La padure unde sunt frunze putrede sub copaci de acolo se ia pamantul cu un harlet sau o sapa mica,si chiar un spaclu e bun:se ia doar pamantul deasupa cel cu frunze putrede.Nu se iau nici multe frunze inca uscate ci:intre cele uscate si intre pamantul propriu zis.Pamantul trebuie sa fie cat mai inchis la culoare sa nu fie lutos,sa aibe putregai.Acest tip de pamant se amesteca cu pamant simplu si iese un ingrasamant de minune.Daca se ia si pamant propriu zis de padure amestecat cu acest putregai se pot planta direct plante in el.acest pamant daca se amesteca cu balegar e super bun dar atunci se pune mai putin.Balegarul trebuie sa fioe mai uscat sa se faramiteze bine cu pamantul.Sa vezi cum am patiti:am adus de pe o pasune balegar si l am pus intr un sac pe balcon.A doua zi ma uit si vad o gongutza foarte dulce si simpatica cum i s croia drum din spatele pungii.Am zis:ia te uite ca inca nu am avut un astfel de vizitator din aceasta specie.Apoi miscand punga au aparut sute de gongutze de diferite marimi si forme din balegar.Am vazut cat de inteligente pot fi:cand si au luat zborul de pe balcon,TOATE SA U INDREPTAT CATRE :locul de unde am adus balegarul la mai mult de 2 km distanta peste raul Somes!Si acest de simt de orientare dovedeste ca sunt suflete cu o constiinta!Ori cum fara aceasta demonstratie de orientare faceam ce am facut:le am luat pe toate si le am pus intr o cutie de plastic ,am luat punga si am plecat cu ea la merginea uni parculet pe un deal unde le am eliberat sa vezi ce fericite zburau :tot in directia de unde le am adus.Apoi am ascuns punga cu balegar facand gauri in ea sa iasa micii mei vizitatori,si am lasat acolo punga.Nu de mult am recuparat punga si am readu so acasa si am amestecat cu pamantul de padure.DECI:pentru a nu avea de a face cu acesti mici vizitaori simpatici:trebuie balegar uscat si verificat inainte de al strange,dar ori cum ai:gradina si de acolo i si iau ei zborul.
    Succes.

  48. Elisa zice:

    Interesanta este natura.Dragut experimentul tau :)Nu erau insectele acelea rosu cu negru colorate de se numesc „doctorii”?Caci la noi in gradina,primavara sunt colonii integi de doctori si in jurul gunoiului de grajd.Cat priveste balegarul stim care-i treaba,uscat si nu prea insa vechi,asta trebuie,sa fie vechis si sa se macereze in timp.Noi tinem in saci si ramane umed desi bine macerat,se poate desface usor.
    Multumesc.Si tie la fel,draga Econinja 🙂
    Hai ca ma distreaza nick-ul tau 😛

  49. econinja zice:

    Erau insecte cu capul mai rotofeu,nu erau doctorasi,la noi asa ii zice:doctorasi.
    Dar erau si unele mai luguete.Vezi:toate aceste suflete contribuie la echilibrul biologic al Naturii.Nu exista daunatori,pare incredibil ce zic dar asa este:asa zisii daunatori ai culturilor exista de fapt datorita omului care a rasturnat echilibrul biologic.Daca s ar practica o pomicultura si agricultura ecologica pe langa reparatii de urgenta in domeniul echilibrului biologic lucrurile s ar normaliza si nu ar mai fi atatia colorado sau alte insecta care sa faca pagube,pentru ca numarul lor s ar limita.Dar si aici omul e violent si intervine cu:uciderea in loc sa intervina cu armonizarea cu Natura si cu diferite substante vegetale care le alunga plus:restabilirea echilibrului biologic.
    Ma bucur ca te distreaza ..nick-ul dar nu prea inteleg ce e acel:nick.Stii vocabularul o line acum l am invatat dar nu total,tot ma gandesc la d nul Pruteanu…

  50. Elisa zice:

    econinja=nick name-ul tau hahaha! adica asata-i numele pe care ti l-ai dat tu in virtual,pe bloguri ,da?
    nick-ul meu este Elisa,exact ca si prenumele Intelegi acum?

  51. econinja zice:

    Aha…inteleg:pseudonimul.Cum l ar numi d nu Pruteanu…

  52. Elisa zice:

    Asa,asa 🙂 odihneasca-se in pace !

Lasă un răspuns

