Grasimile si glucidele

Am copiat din cartulie doua pagini,am tastat cu lampa langa carte sau invers si cand mai aveam sa trec tagurile  s-a intrerupt curentul.M-am reintors, cu teama, dupa vreo zece minute sa vad daca mi l-a salvat,dar nu,era doar o fraza scrisa de dimineata.Acum o sa povestesc ce-am retinut eu fiindca mi se pare important la categoria util.

Grasimile(lipide)

Nu-i  chiar asa cum se spune acum si anume ca grasimile si dulciurile trebuiesc inlaturate din alimentatie.Avem nevoie de  ele pentru un metabolism bun,pentru sanatate.Iata ce zice in cartulie:

Ca si in cazul unor vitamine care nu pot fi sintetizate prin mijloace proprii lipsa acizilor grasi din alimentatie provoaca mari tulburari in organism precum

-fragilitatea capilara,tulburari de activitate cutanee,hepatosteatoza(boala degenarativa a ficatului dupa instalarea careia colosterolul devine periculos),incetinirea si oprirea cresterii la copii,azoospermie(degenerarea celulelor reproducatoare ) si imbolnavirea altor organe cum ar fi rinichiul.

Grasimile sunt prezente in  sursele alimentare vegetale precum si in cele animale cu deosebirea ca in grasimile animale acizii grasi sunt in cantitate mult mai mare.

Iata grasimile animale  :unt,untura de porc,untura de peste,uleiul extras din ficatul unor animale marine,untura de gasca,de rata,de gaina si untura de urs.In grasimile animale se gasesc substante importante care nu se gasesc in cele vegetale,cum este colecalciferolul.

Grasimile vegetale: uleiul de floarea soarelui,de soia,de  de seminte de dovleac,de arahide,de nuci-cu exceptia uleiului de palmier si de cocos.

Atat abuzul de grasimi cat si lipsa lor din alimentatie pot provoca mari tulburari si reactii nedorite de aceea ele,grasimile,trebuiesc consumate moderat. Grasimile (lipidele) sunt mai calorigene decat glucidele de 2.25 ori.

Glucidele

Prin procesele specifice vietii celulare proteinele,in lipsa glucidelor,in proportie mare pot deveni glicoformatoare(se transforma in glucide) asigurand mentinerea glicemiei in limite normale.Insa pe parcursul transformarii proteinelor in glucide  au loc perturbari in care pierderile de azot(indispensabil vietii) devin asa de mari incat ajung la dublu.

Pe de alta parte din cauza  unei cantitati insuficiente de glucoza lipidele nu pot fi metabolizate normal (adica transformate in glucide) acest lucru rasfrangandu-se asupra  metabolismului aminoacidic,in celule apar produsi neoxidati in totalitate care nu ofera cuantumul caloric necesar  si care in final deturneaza  sensul final al metabolismului  aminoacidic.

Pentru o oxidare normala este nevoie  de minim o molecula de glucoza la doua molecule de acizi grasi.

Lipsa glucidelor determina  dereglari ale functiei muschilor,sistemului nervos,organelor digestive.Glucidele  pot fi luate din fructe bine coapte si consumate  in starea lor naturala,crude si nu cu adaosuri de zahar(la capsune) si nu preparate termic.

Zaharurile fructelor au valoare  energetica si terapeutica si oricat de multe am consuma nu predispun organismul la obezitate sau diabet,ci dimpotriva.La asta se mai adauga masa celulozica ,aceasta avand un rol important in  procesele ce au loc in intestinul gros.

Prajiturile este bine sa fie evitate.

Din FARMACIA EDENICA de Alexandru Dobos

Eu va servesc cu o placinta virtuala ca maine este Duminica si la mama mea acasa era regula batuta in cui ca Duminica sa fie prajitura.La mine nu este,fac foarte rar si asta fiindca avem multe fructe(acum mere) si pot confirma ca desi am mancat sute de kilograme din primavara pana-n toamna  am glicemia 95(sub 120) nu m-am ingrasat si ma simt bine d.p.d.v. fizic.

PLACINTA

CU BRANZA SI MERE SI NUCI Cu branza,cu gem de mere si nuci.Foile Linco sunt bune,12 si folosesc 3 foi la o rulada. Deasupra neaparat 2 oua batute cu o cutie de smantana.35 minute la 180 de grade la inceput si 200 mai la sfarsit cu cupror preincalzit.

Acest articol a fost publicat în utile și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

20 de răspunsuri la Grasimile si glucidele

  1. stefan zice:

    mmmmmmmmmmmmm deliceoasa

  2. Elisa zice:

    Da,foarte buna mi-a iesit,dar am mai lasat si pe maine 😛

  3. Sibilla zice:

    Vrem Respect ! Manifest pentru România, pentru viitorul nostru şi-al copiilor noştri… :
    http://sfinx777.wordpress.com/2009/10/18/manifest-pentru-romania-pentru-viitorul-nostru-si-al-copiilor-nostri-jos-basescu-jos-mafia-portocalie-nu-vrem-dictatura/

    Dacă, ei, Băsescu şi pedelacheii sunt uniţi… UNIŢI PRIN TICĂLOŞII, să NE TREZIM, să ne implicăm, SĂ CEREM ŞI SĂ NE IMPUNEM PAŞNIC RESPECTUL, pentru că, NE-AM SĂTURAT !
    TREBUIE SĂ RENUNŢĂM LA… RENUNŢARE ! TREBUIE ! E TIMPUL !!!
    Sibilla

  4. yo yo zice:

    mmmmmmmmmmm..ce apetisant…vreau o bucatica din fiecare..macar sa gust ..se poate?? eu nu puneam deasupra decat ulei…garantat, o sa incerc shi varianta cu oua shi smantana… 😉
    te sarut, mami!! 😀
    o duminica vesela, linishtitoare, asha cum este edenul tau…:P

  5. Elisa zice:

    Sibilla,
    eu fac tot ce pot,nu stau cu mainile in san,insa cu delicatete si normalitate,adica invers decat ei.Nu vreau sa se simta agresati vizitatorii mei,vreau doar sa-l sustin pe Crin Antonescu pentru a se instala o stare de normalitate.Este singurul care ar putea face asta si am argumente:toti ceilalti din alte partide si independenti ,cu sanse, au mai condus Romania de la Cotroceni si am vazut cat rau i-au facut.
    Draga mea,acest comentariu putea fii la Leapsa,fiind pe acelasi subiect,caci din pacate,daca mancam grasimi si glucide nu ajuta din acest punct de vedere 😀
    Si inca ceva,daca ar iesi tot basescu presedinte a doau zi ar trebui sa fie lumea-n strada sa iesim sa manifestam asa ca-n 89,caci situatia este asemanatoare.Eu as iesi.

    yo yo,
    dar ce-am scris ai citit?Ce zici?
    Te pup si eu draga mea 🙂

  6. mariana zice:

    da, e super si la fel de buna este cu lapte in loc de smantana, lasata la frigider inainte de a o baga la cuptor(eventual de seara pana dimineata)

  7. Elisa zice:

    Foarte complicat sa stai cu prajitura in lapte ca sa ce…ca sa-si traga laptele in foi? Fa o data asa cu smantana si oua deasupra si vei vedeaca, este ceva deosebit,mai ales atunci,proaspata si inca putin calda.

  8. ioana zice:

    Nu Elisa multumesc,nu ma pot abtine sa mananc numai o bucatica,n-as mai putea manca altceva pana nu as stio terminata,asa ca ma abtin.Eu am facut sambata prajitura cu mere,am pus deoparte 4 bucati pentru mine si sot iar restul am duso la o familie mai nacajita din bloc care are 3 copii minori si saracii sant someri amandoi.am facut abuz de dulciuri si m-am ales cu 4 kg in plus,deci asa procedez cand simt nevoia sa mananc dulce.

  9. Elisa zice:

    Eu cand vreau sa mananc dulce cumpar un DIPLOMAT de la Furnica,sau doua….//// 😉 fiindca astea nu-i plac sotului meu si asa nu-mi fac procese de constiinta,caci el n-are voie dulciuri.De aceea fac rar prajituri,cele pe care le fac eu ii plac,din pacate 😀
    Frumos dinpartea ta ca faci efortul sa preparipentru niste copii care au acum greutati,bravo tie,te imbratisez 🙂

  10. ioana zice:

    Elisa,asa procedez si cu dulceata ,daca desfac un borcanel imi opresc cateva lingurite pentru noi iar restul la copii mei di bloc.Ce sa fac Elisa imi place sa pun provizii pentru iarna sa fie beciul plin dar mai mult pentru alti si sa stii ca dau cu draga inima.

  11. yo yo zice:

    ce sa zic?
    am mai discutat ac aspect…echilibrul alimentar e secretul…
    adica, sa consumi orice, in cantitatzi moderate..
    atata timp cat nu-ti face rau un aliment, de ce sa-l eviti?
    cred ca organismul nostru e cel care trebuie sa selecteze ceea ce e bun sau rau pt el..noi il ajutam echilibrand…

    daca un produs imi face rau, incerc sa-l evit…ceea ce-mi face bine, consum, cu moderatie evident.

    exceptie, produsele de sinteza..sunt ”anti”!! pe cat posibil fara,ca nu le putem ocoli chiar in proportie de 100%..

  12. Elisa zice:

    Da,yo yo,insa acest post se refera la contrazicerea reclamei cum ca sa evitam grasimile si dulciurile…eu asta am scos in evidenta ca nu tre sa le evitam.
    Multumesc pentru comentariu si te mai astept cu mare drag.
    Ciocolata e de sinteza,ca eu ma indop in ultimul timp,cred ca-s depresiva rau de tot…:(((((

  13. Elisa zice:

    Ioana,
    am vazut cat de harnicuta esti si cate conserve ai facut,desi tu le cumperi(eu le am si fac conservele sa nu le arunc).OK…am inteles ca ai multi prieteni/prietene cu gradini si ii/le vizitezi ,ca iti place sa cutreieri padurile dupa ciuperci,ca te misti in general ca sa eviti sedentarismul,dar si ca asa iti place,esti o fire activa si foarte bine pentru tine si cei care te cunosc.Am invatat de la tine sa plec si eu de pe scaunul asta chiar cand afara ploua si e frig,sa plec prin oras,pe jos,chiar daca am doar o factura de platit,sa nu astept sa se stranga toate :)Te imbratisez si-ti doresc o zi frumoasa si cu bucurii.

  14. ioana zice:

    Elisa,la noi ploua incontinu de duminica seara si nu am iesit din casa,sotul meu e cu toate facturile si cumparaturile zilnice.Mie nu-mi prieste vremea asta ca am un pic de astm zic eu un pic poate e mai mult ca nu am fost la doctor,nu imi plac sa-i vizitez,ma tratez eu cum stiu si sa stii ca da rezultate.nu sant adepta tratamentelor medicamentoase,rascolesc pe net pana gasesc ce ma intereseaza pentru ca nici un doctor nu imi cunoaste mai bine organismul decat mine si deci nici simtomele boli.organismul meu resimte ca nu am iesit din casa de duminica si stau oarecum trista cu ochii pe geam doar,doar s-a indrepta vremea macar pentru o zi ,Iti doresc cele bune Elisa.

  15. ioana zice:

    Elisa,ai pus varza la murat?s-au e prea repede?eu am pus ieri varza intr-un butoias de 25 kg si o tin in bucatarie pana incepe moarea sa se acreasca un pic apoi o mut in balconul mai rece,ca sa am varza murata in postul craciunului iar in butoiul de 60 kg o pun direct in beci ca are timp sa se mureze pana la Craciun.Am cumparat varza de la tarani din piata ,varza buna cu frunza subtire ca cea de la marchet sau aprozar e cu frunza groasa si nu ne place.

  16. Elisa zice:

    Ioana,
    nu inca.Noi cand cumparam varza ne uitam sa fie si din cea de Buzau,cu foi subtiri,aia din care iese si slata de varza f buna si luam mai multe verze decat punem la murat asa ca vreo 6,7 le tin in camara cam pana la Craciun le folosesc asa crude si demuratmuram pe la sfarsitul lui oct. ca are timp sa se acreasca pana de Craciun.
    Ai dreptate ca varza de Covasna este tare-tare la frunza si nervuri mari si oricat ar sta la murat nu se inmoaie deloc,nu poti sa rulezi o sarma calumea,deci luam fie de Cluj,fie de Berevoiesti(parca…) sau Buzau…cam astia vin pe la noi.
    Draga mea,la voi nu scriepe muntele de varza deunde este adusa?

  17. ioana zice:

    Ba da Elisa scrie de unde e adusa dar nu poti sa te increzi pentru ca sant intermediari asa ca mai bine dau un ban in plus dar iau de la taranii nostri autohtoni.

  18. Elisa zice:

    Ioana,intrebarea mea era de fapt,de unde,din ce zona este varza aia de care zici,cu frunzele subtiri…asta vroiam sa te intreb,mai pe ocolite 🙂 Din zona voastra? Darnu vin pelanoi din zonavoastra 😦

  19. ioana zice:

    Elisa de la taranii din jurul Albei,este 1 ron kg iar la intermediari din cea cu frunze albe si nervuri groase este 0,60 roni.Dau un ban dar face.

  20. Elisa zice:

    Am inteles.Ar fi fost bine daca taranii din zona voastra ar veni si pe la noi,chiar o sa intreb azi in piata…ma duc sa iau niste …de-alea de pus in saramura,gogonele,etc…si poate niste castraveti.
    Ieri am deschis un borcan de castraveciori,de 5 litri de anul trecut si is asa de buni!Ar trebui sa mai pun,din aceia mici,mici si crocanti.Pa,pa!

Lasă un răspuns

