Uleiul de palmier

Uleiul de palmier

Calităţile nutritive superioare ale uleiului de palmier l-au transformat într-un ingredient preferat în numeroase feluri de mâncare. Cercetări efectuate în Statele Unite au demonstrat faptul că uleiul de plmier este bogat în vitaminele A şi E. Studii recente indică de asemenea faptul că uleiul roşu de palmier, bogat în vitamina A este un important supliment în prevenirea deficitului de vitamina A la copii. Efectul antioxidant al vitaminei E este important pentru sănătate acţionând împotriva îmbătrânirii şi împotriva cancerului dar şi în industrie.
Uleiul de palmier pur este uleiul preparat tradiţional şi care îşi păstrează nutrienţii naturali reprezentaţi de caroteni (precursori ai vitaminei A) şi tocotrienoli cu efect antioxidant (vitamina E). Uleiul de palmier de tip RBD (rafinat, dezodorizat şi decolorat) din care aceşti nutrienţi au fost eliminaţi este un ulei transparent. Uleiul de palmier se obţine din fructele unei specii de palmier tropical
(Elaeis guineensis) care este originar din Africa. Acest tip de palmier a fost cultivat în Asia de Sud-Est la începutul anilor 1900 şi Malaezia este acum lider mondial în exportul de ulei de palmier.
În forma lui originală, uleiul de palmier este roşu, culoare datorată concentraţiei crescute de caroteni (Vitamina A) şi tocoferoli (Vitamina E). Acesta este un ulei tradiţional utilizat ca sursă nutritivă de mai bine de 5000 de ani în Africa. În zonele non-tropicale, la temperature mai reci, uleiul tinde să fie portocaliu, de culoarea morcovului.


Uleiul de palmier este bogat în antioxidanţi!
Acest efect natural se manifestă prin îndepărtarea radicalilor liberi de oxigen şi are astfel rol protector împotriva îmbătrânirii celulare, a aterosclerozei, a cancerului, a artritelor şi a bolii Alzheimer.


Cea mai bogată sursă de carotenoizi!
Uleiul roşu de palmier are o biodisponibilitae foarte mare a nutrienţilor antioxidanţi (proporţia nutrienţilor antioxidanţi care este utilizată de organism) faţă de alte surse vegetale şi este un supliment excelent de tocoferoli, tocotrienoli pentru persoanele care nu consumă suficientă vitamina E, dar şi de carotenoizi. Este considerat cea mai bogată sursă de carotenoizi cu concentraţii de 700-1000ppm. Aceasta reprezintă de 30 de ori mai mult decât conţinutul de carotenoizi al morcovilor.
Există peste 600 de tipuri diferite de carotenoizi- pigmenţi roşii, galbeni şi portocalii care dau plantelor culoarea vie. Majoritatea fructelor şi legumelor conţin concentraţii variate de carotenoizi, dar culoarea lor este adesea acoperită de clorofila (verde) conţinută de aceste plante.
Uleiul roşu de palmier conţine o concentraţie crescută de beta- şi alfa-caroten, care reprezintă cam 90% din onţinutul total de carotenoizi. Important este faptul că uleiul roşu de palmier este una din puţinele surse alimentare de alfa-caroten, care s-a demonstrat a avea un afect anticancerigen mai puternic decât beta-carotenul.
Cel mai studiat şi mai cunoscut efect al carotenoizilor este acela de a fi precursor al vitaminei A. Vitamina A poate fi produsă de organism din unii carotenoizi, mai ales din beta-caroten. Cercetătorii consideră că, datorită concentraţiei crescute de carotenoizi, uleiul roşu de palmier îmbunătăţeşte funcţia sistemului imun, protejează împotriva deficitului de vitamina A şi de unele forme de cancer.
Folosirea uleiului roşu de palmier pentru gătit are numeroase beneficii pentru sănătate, reduce riscul apariţilor trombilor sangvini şi al aterosclerozei, reduce nivelul de cholesterol din sânge, al LDL-colesterolului (colesterolul “rău”) şi al trigliceridelor, creşte nivelul HDL-colesterol (colesterolul “bun”), previne trombozele, ajută la normalizarea tensiunii arteriale, protejează împotriva unor forme de cancer şi împotriva deficitului de vitamină A.
Uleiul de palmier conţine un amestec de
acizi graşi sănătoşi: 10% acizi graşi polinesaturaţi, 40% acizi graşi mononesaturaţi, şi 50% acizi graşi saturaţi. Acizii graşi saturaţi sunt reprezentaţi de acid palmitic în proporţie de 45% şi acid stearic 5%. Acizii graşi nesaturaţi sunt 39% acid oleic (mononesaturat) şi 10% acid linoleic (polinesaturat).

Acidul palmitic, un acid gras esenţial saturat de tip 6-omega, este important pentru aport de energie care nu creşte nivelul glicemiei sau al insulinemiei. Deşi este un acid gras saturat, el face parte dintre acei acizi graşi saturaşi cu effect benefic asupra organismului, având efect de îmbunătăţire al profilului lipidic. Uleiul de palmier este sursă de calorii uşor digerabile care nu necesită creşterea insulinei din sânge.

Nu cauzează sindrom X metabolic şi nici nu creşte nivelul de LDL-cholesterol sau de trigliceride. Uleiul de palmier nu este hidrogenat, nu necesită pentru procesare solvenţi toxici cum este hexanul şi nu conţine acizi graşi nesănătoşi de tip “trans”.
Majoritatea uleiurilor, prin expunere ca căldură, lumină sau oxigen îşi pierd calităţile. Uleiul roşu de palmier este protejat prin conţinutul crescut de antioxidanţi, având o rezistenţă naturală la oxidare şi râncezire. Este sigur pentru a fi folosit la gătit şi s-a demonstrat că folosit la temperaturi înalte nu modifică profilul lipidic al organismului. Pentru un ulei care conţine acizi graşi esenţiali (pe care organismul nu îi poate produce, singura lor sursă fiind externă) este extrem de rezistent la temperaturi înalte, deci poate fi folosit în siguranţă pentru gătit.

Comparaţia între uleiul de palmier şi alte uleiuri


-uleiul roşu de palmier conţine mai mulţi antioxidanţi şi vitamina E dacât alte uleiuri. -nici un alt tip de ulei nu conţine o cantitate mai mare de carotenoizi.
-conţine un amestec de acizi graşi sănătoşi: 10% acizi graşi polinesaturaţi, 40% acizi graşi mononesaturaţi, şi 50% acizi graşi saturaţi, similar cu ţesutul adipos al oamenilor care au o dietă obişnuită,
-rămâne stabil când este folosit la gătit la temperaturi înalte,
-nu este hidrogenat, nu necesită pentru procesare solvenţi toxici cum este hexanul şi nu conţine acizi graşi nesănătoşi de tip “trans”,
-uleiul de măsline, care era considerat cel mai sănătos ulei pentru gătit este sărac în acizi graşi polinesaturaţi şi vitamina E, bogat în acizi graşi mononesaturaţi şi nu este stabil la temperaturi înalte când este folosit pentru gătit.


Concluzii


Uleiul de palmier este un ulei excelent pentru uz general. Dar deşi este un ulei de calitate foarte bună, recomandăm suplimentarea sa cu un aport de acizi graşi de tip 3-omega care se găsesc în uleiul de peşte, ulei de in, ulei de cânepă, seminţe de in. Un studiu a demonstrat faptul că uleiul de palmier utilizat concomitent cu uleiul de peşte îmbunătăţeşte nivelul de lipide şi de lipoproteine din sânge şi scade riscul de afectare cardiovasculară.
Acizi graşi de tip 6-omega se pot obţine şi din nuci, soia, floarea soarelui.(Medicinafamiliei)

Eu am prajit snitele in ulei de palmier.Asa este,nu are miros,nu scoate fum,nu ramane grasime pe fripturi,deci nu-i gretos.O sa folosesc ulei de palmier la prajit. Ni l-a cumparat cineva din alta parte cu 15 lei bidonul de 2 litri.Iar cel de floarea soarelui  este 11 lei,deci nu-i foarte  mult  mai scump,avand in vedere ca nu fac fripturi decat foarte rar,2 litri imi ajung trei luni.

ulei de palmier

prajite in ulei depallmier

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Observatii curente din viata, utile și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Uleiul de palmier

  1. Ninu zice:

    Ti-am zis eu ca doar de acesta folosesc de 2 ani si sint tare multumit :)… acu am de la cine sa imprumut cind al meu se termina… in 2 – 3 zile ma prezint cu ceaşca pe la tine pe la poarta 🙂

    Ma enerveaza doar ca la mine in Bucatarie e cam racoare si se intareste in bidon, incit devine ca margarina, acum il tin intr-o galetusa de aceea de iaurt ca altfel nu mai curgea din bidon 🙂

  2. Manole zice:

    Da, stiu si eu de el de vreo 2 ani, de la nasa. N-as putea spune de ce, eu una il privesc cu neincredere, mai mult am un sentiment ca trebuie sa-l pun la motor si sa-l verific cu joja… 😀 😀 😀

  3. Elisa zice:

    Ninu,
    asa? Pai zice ca are punctul de solidificare de 18 grade.E mai frig de-atat?Iti place la racoare?
    Mie-mi ajunge 3 luni ca nu prea fripturesc,nici macar cartofi,doar cand nu am mancare gatita,asta foarte rar.
    Zau ca nu-mi amintesc cand ai zis,eu stiu de la sora mea,ea-mi da directiile/directivele noi ha,ha,ha

  4. Elisa zice:

    Manole,
    asa suntem,intepeniti in obisnuinte 🙂 Mie-mi place sa incerc ,macar in materie de culinare ha,ha,ha!

  5. Manole zice:

    Am ales uleiul de masline, d-asta 🙂
    Si il caut pe cel grecesc, nu italian, nu spaniol.

  6. Elisa zice:

    da,dar nu la prajit,ci asa cum este el stors prin presare,asa se fol cel de masline,deci il pui la sfarsit pe orice mancare,calda sau rece,caci prajit se descompune la fel ca cel de floare.Nu,Manole draga? Nu-i asa?ca eu asa stiu 🙂

  7. Manole zice:

    Habar n-am cum e cu descompunerea, si acum ca mi-ai spus, stiu, dar imi/ne si place si am vazut oaresce schimbari la analize 🙂

  8. ioana zice:

    Ulei de Palmier ,ulei de Masline nu stiu mie cel de masline nu imi place iar cel de palmier nu l-am incercat.eu folosesc in locul acestor uleiuri ulei de floarea soarelui presat la rece de la o firma particulara de la TURDA.Sant foarte multumita de el dar bineinteles ca nu prajesc nimic in el.

  9. Victoria zice:

    Bine te-am gasit Elisa.Ce mai faci?Vad ca experimentezi.
    Este foarte bun uleiul de palmier.Eu l-am descoperit cand eram insarcinata si am folosit inca de atunci.Folosesc numai la prajit.Pentru salate si mancare gatita folosesc din celelalte.

  10. Elisa zice:

    Azi am citit pe un site despre uleiuri cum ca dimpotrivaacela defloarea soarelui e bun la prajit,ca cel de palmier nu-i bine sa-l folosimla prajit.Cred ca fiecar scrie dupa cum ii este interesul 😀

  11. Marilena zice:

    Si eu folosesc de multa vreme si am observat ca Olina are punctul de ardere mai mare, nu fumega si mie imi place mai mult cum prajeste decat uleiurile simple. In schimb si pe mine ma streseaza ca devine repede solid, o sa-l pun si eu in galetusa, e o idee buna.

  12. Elisa zice:

    Marilena,
    abia l-am descoperit.Nu prea are gust nici mancarea prajita in el,asta am observat,dar nah…eu nu prea prajesc carnea,o fac la cuptor de obicei 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s