Ardeii copţi

Vreau sa va spun ca iar este seceta si ca nimeni nu mai  uda prin gradini, in afara de mine.Eu nu las gradina sa moara asa curand,este abia 21 august,altadata si in octombrie mai era verde si rosiile in picioare.Imi amintesc in 2006 ca de la intai octombrie am inceput izolatia casei si in timp ce aveam lucratori in curte,fiindca s-a anuntat bruma,am strans mai multe galeti cu gogonele,de s-au mirat oamenii vazandu-le.Erau de la rosu pana la verde in toate nuantele si le-am pastrat asa incat s-au copt toate pana la urma,am mancat de Craciun rosii din acele gogonele.Si erau foarte bune.

De fapt,imi amintesc cand eram la liceu,mama mea avea rosii pe care le culegea verzi,le tria-selecta printr-o forma cu 3 dimensiuni ,trecand fiecare rosie prin gaura si le aseza intr-un singur rand ,in lazi primite de la gara,de  la depozit,unde mai apoi le cara tata  cu carutul,impingand la el.Apoi a inventat tata un suport pe bicicleta pe care punea foarte multe lazi si asa le ducea la gara.Erau destinate exportului.Asta vreau sa spun ca cei care vand rosiile nu le culeg coapte caci ele se coc si dupa cules.Asa si eu,as vrea sa mai creasca gogonelele,sunt destule in varfurile plantelor dar ,din pacate,plantele s-au ingalbenit/uscat,partial.

Insa eu vreau sa va arat ardeii iuti si cei grasi si mici,culesi astazi

ardei grasastia sunt asa:gras,kapia si gogosar

ardei iutiacestia sunt iuti

ardei mici,grasi,turtiti si dulciAmericaiar acestia sunt americani,asa le zic eu fiindca atunci cand am fost acolo mi-am luat semintele de la ce a cumparat nepoata mea de mancare.Erau si portocalii si galbeni,deosebiti,insa s-au corcit,ii am din 2004,iar cei rosii au luat alta forma ca cei iuti,nu mai sunt turtiri ca initial,iar cei iuti s-au corcit cu bulgaresti si asa si-au schimbat formele initiale.

ARDEI IUTI SI AMERICANIda,culeg si capsune din doua in doua zile si sunt asa de dulci….Cei care se afla deasupra frunzelor se coc mici,de caldura,iar cei care stau sub frunze cresc mai mari,dar unii se si mucegaiesc ca nu i-am mai stropit de data asta.De altfel nici ardeii nu i-am stropit deloc asa ca vad cum se strica cate unul din aceia pusi la somn pentru inrosit.Nici nu stiu cu ce ar trebui stropiti ardeii ca sa nu se strice.

capsuni de augustVreau sa spun ca si acesti capsuni remontanti,care fructifica toata vara(practic am avut zilnic,mai multi sau mai putini) nu sunt toti la fel.O vecina de langa noi si-a pus anul acesta si acum sunt asa de mari si frumosi si au alt fel de frunze,mai aproape de fragi,zimtate si am luat sa gust unul copt bine,insa era acru,nu avea parfumul alor mei,m-am strambat si am zis ca nu tot ce-i frumos e si bun.Am gustat si rosiile vecinei si alea sunt acre,sunt alt soi,ma rog…am vazut ca parca plantele sunt mai sanatoase si ziceam sa-mi fac seminte de la ea,insa cand le-am gustat am renuntat la idee.

Concluzia este una si anume ca nu tot ceea ce se coace in gradinile oamenilor este de caliate,depinde de soiuri,iar eu am soiuri foarte gustoase,din toate legumele,nu numai rosiile.Asta nu cred ca depinde de mine ca-mi place sa le cultiv,nu pot eu sa le transmit prin iubire calitati.Asa ca,daca vreti sa aveti in gradina soiuri de calitate trebuie sa gustati legumele coapte,sa vedeti daca va plac si apoi sa va extrageti semintele,le spalati si le uscati apoi le dezinfectati in zeama bordeleza,inainte de semanat.Eu asa am facut.Nu am cumparat seminte de rosii,ardei,gogosari la plic,ba si vinete aveam altadata frumoase si-mi faceam seminte,nu le cumparam,ca nu stii ce-i inauntru.Se poate sa fie valabila zicala:”afara-i vopsit gardul si inauntru-i leopardul”Asa am patit cu vinetele de anul acesta.

O sa  ii fac muraturi,cu solutie ca la gogosari,insa fara ulei,in borcane lungi  si de 800ml.In gradina este plin de ardei ca si cand nu as fi cules,deci nu-s acestia toti,doar cei rosii ii culeg.Cei mari i-am cules inainte fiindca imi era teama sa nu mi-i gaureasca limaxii,de aia sunt la inrosit si majoritatea sunt deja rosii,asa ca urmeaza muraturi din ardei si gogosari.

Acest articol a fost publicat în Gradina si gradinuta, legume și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Ardeii copţi

  1. Manole zice:

    Vezi, amanuntele numai cineva ca tine le stie, adica cineva care le-a vazut, pipait gustat, sadit, sapat, ingrijit, mancat 🙂
    Noi, la piata…unde sunt toate udate , sterse, si mai stiu eu ce le face, nu avem cum sa facem distinctie!
    Nu stiu ce voi face maine…da’ niste ardei capiati si gratariti tot o sa fac! 🙂
    Vezi ce bine e cand imi dai idei din timp? 😀 😀

  2. Elisa zice:

    Eu ziceam pentru cine seamana in gradina cum sa faca ca sa-si procure seminte,sa culeaga semintele de la legumele coapte si gustoase,nu? Draga mea,eu nu asa patesc toata iarna si pana pe 15 iulie ? Asta este,uneori avem noroc alteori nu,nici nu vreau sa-mi amintesc cum a fost cu rosiile pana sa se coaca ale noastre 😦 Cumplit ma enervam daca erau rele
    Manole,nu exagera maine,mai si odihneste-te ca e weekend,draga… 🙂 Te pup.Pa!

  3. Victoria zice:

    Bine te-am gasit,draga Elisa.
    Frumoase recolte.
    Uite tot asa am prins si eu niste seminte de ardei kapia foarte buni.Am cumparat anul trecut din targ si cand am vazut cat de dulci sunt(pe langa ca erau mari si frumosi),am si pus la pastrare semintele.Asa ca acum am si eu la fel in gradina.
    Si cu rosiile am nimerit-o,desi am cumparat majoritatea semintelor.
    Mmmmmm ,bine ca baiatul meu nu vede capsunile alea,ca e lesinat dupa ele.Ca sa-i mai alin dorul de ele,ii cumpar Danone cu capsuni.Desi nu se compara.
    Eu am in gradina o multime de ardei si gogosari verzi inca si altii care inca mai au de crescut.
    O zi minunata iti doresc.

  4. Mariana zice:

    Minunat!nu pot citi articolul merg in Ungaria,dar sigur alta data!!o oaza de…..!
    Am intrat la tine doar ca am vazut:Ardei copti!vreau si eu o tona!te pup si mult spor!

  5. Elisa zice:

    Victoria,
    bravo,bine ca esti multumita de calitatea produselor tale,asta-i foarte important.Si la noi mai sunt ardei ca cei americani fac cate 10-15 pe fir,fiind mici,iar aceia pentru copt,albii,sunt acum randul doi de cules.Am cules si vinetele si luni le voi coace si pune la congelat pentru zacusca.La fel si eu iti doresc tot binele,draga Victoria 🙂

    Mariana,
    drum bun si targuieli cu succes! Te astept 🙂

  6. Ninu zice:

    Ardeiiiiii 🙂 ăştia-s moartea mea 🙂 vreau sa te rog sa-mi ti si mie niste seminte de la cei din poza 3 dar numai daca sint iuti, stii, ardeii de Chile, la care lumea le zice chilli pepers, sint exact asa, cum sint cei mai marunti din poza 3, iar cei lungi sint derivatii din Cayenne, pepper Cayenne, insa cei de chile au si o aroma deosebita nu doar gustul iute 🙂 uite aici : http://www.mountainmeadowseeds.com/Peppers.html

    Ps. si sa nu uit, ai cumva vreun fel de ardei iute la care ardeiul sta cu virful in sus cind creste ?… asa ca astia : http://www.mountainmeadowseeds.com/seeds/pikynuchilepepper-b.jpg

  7. Elisa zice:

    Ninu,
    nu am din astia.Am unii din america adusi acum de sora mea si pe plic era fix poza asta si in gradina este altceva,la inceput cresc in sus si apoi selasa in jos si-s albi-galbui.
    Acestia pe care mi-i arati sunt foarte iuti,trasnet.
    Eu am doua soiuri de-ale mele ,de mai demult prasite,unii bulgaresti care deja s-au corcit si numai cate unii mai sunt lungi si spiralati si alt soi de iuti mcare sunt mai tare iuti,cresc in jossi cel mai lung e cam de 10 cm.
    Deci,de care seminte vrei?ca din aceia din pozele linkate nu am 😦
    PS. nu stiu de ce persoane cunoiscute de blog stau la spam…nu inteleg ce-o patit programul de spamuire? E ceva cu serviciile,desigur 😛 😆

  8. Ninu zice:

    Ok… atunci vreau de aceia din poza nr.3 chiar daca sint mai putin iuti 🙂 🙂 :), mie nu imi plac aceia care sint ascutiti la virf , da nu stiu de ce, nu e vorba de gust, e vorba de cum arata, 🙂

    Ps. Mesajul meu a intrat in spam din cauza ca avea doua link-uri in el si WordPress-ul e tare sensibil la spam :), am si eu un Blog pe WordPress si nu-l folosesc ca nu ma lasa sa pun pe el ce vreau eu 😀

  9. Elisa zice:

    Ninu,
    aceia rosii si galbeni si portocalii nu-s iuti,ba dimpotriva sunt dulci.Eu ii mananc asa cruzi,musc din ei.Iuti sunt doar cei din tava patrata,bulgaresti si din aia cam de 10 cm lungime.Rotunzi anul acesta au iesit cateva fire,din amestecul de iuti trimisi de sora mea,mai am seminte din acelea si iti voi trimite cu tot cu poza de pe plic.Stai numai sa se coaca busuiocul,nu ma grabi 🙂

  10. Ninu zice:

    😀 😀 Poi nu-i graba ca pina anul viitor tot nu am ce face cu ele ca acum vine iarna 🙂 :)..
    Multumesc mult Elisa !!!

  11. Elisa zice:

    Bine,doar sa stii ca eu cepromit chiar fac.De fapt nu promit prea multe ca sa nu dezamagesc 🙂

  12. MIRA zice:

    Cu siguranta ca voi incerca sa ma bazez pe propriile mele idei si puteri…mi-am spus eu ca ardeii trebuie udati…Multumesc pentru confirmare! Asa-i cand nu „ne” debarasam de mentalitati…incepusera sa se pricajeasca si sa dea semne de stagnare…Am si un soi pe care nu l-am zarit pe la tine,acela lung si carnos de un verde inchis si care-si schimba culoarea pana la maturare, mai intai spre portocaliu-rosiatic si apoi rosu (e dulce si inainte de-a deveni rosu).Am observat anul trecut ca e un soi rezistent si vivace.Din ceilalti nu sunt prea incantata…sper sa mai tina vara!
    Vinetele,nici pe astea nu le-am udat si cred ca solutia de stropit folosita acum doua saptamani nu le-a priit(ti-am spus pe-atunci,ca n-am gasit Mopsilan…)incep sa-si piarda frunzele,nu mai sunt asa mari ca la inceput…Ma rog,n-am cumparat si am pus si pentru o porytie de zacusca – astept gogogsari…mai ieftini 🙂 Pana atunci astept reteta Ta!

  13. Elisa zice:

    MIRA,
    sunt si soiuri care se fac la seceta,dar tot mai bine-i sa-i udam ca doar ei din apa sunt facuti si castravetii la fel.
    Nu stiu de care zici,eu am acum mai multe soiuri,am semanat seminte din ardeii grasi cumparati de la Plus as-iarna si au iesit foarte faini.Totusi,cei mai multi i-am dat prietenei mele ca nu mai aveamloc,eu am doar cate2,3 fire din cei prima data in gradina mea.Restul sunt din cei grasi ,albi-galbui si pentru copt,dar tot asa se fac mai intai portocalii…Apoi am kapia,si au facut cate unul mare fiecare fir,ha,ha,ha…ca daca i-am pus desi,asa au reactionat.Ma rog,sunt foarte multumita de ardeii mei,azi iar am cules o corfa mare,din cei americani,iuti si gogosari si grasi,din toti care erau maturizati,maiputin cei albi pe care o sa-i coc mai incolo :).
    MIRA,acuma ce sa mai facem?zarurile au fost aruncate odata cu semintele in rasadnite,asa cum sunt asa ii avem si ne bucuram de ei.
    Reteta de zacusca, a la Ioana ,a aparut deja,eu nu am inca ciupercile si nici borcanele(asta-i treaba lui si vad ca nu se agita sa mi le…aduca,fie din pivnita,fie de la piata…de unde-or fi ele,borcanele).
    Draga mea,cred ca stiu de ce mi s-au uscat frunzele de la rosii,de la musculita alba.Nu,nu am scapat de ea desi am stropit si cu eMERITE si cu inca ceva,mai apoi,dar ele rezista fir’ar ale raului ca mi-au umplut gradina si n-oi mai scapa de ele…:(((((.E prima data ca mi se intampla asa si cu musculita si cu rosiile.Poate ca iarna o fi geroasa si o sa scap de ea,cine stie,ca nu am de unde ma informa 😦
    Ei,acum astept sa vad daca mai esti la comp…si sa-mi spui ce ai mai facut in ultimii5….ha,ha…in ultimele 2 saptamani 🙂

  14. MIRA zice:

    Hmm,putine lucruri interesante…Sant prinsa intr-un carusel care pare a nu se mai opri dar nu ma plang.Sa fii trecut deja 2 saptamani?Nici nu-mi vine sa cred…Ingrijesc doua fetite dragute si destepte!Una este a fratelui meu care este nevoit sa faca naveta la Brasov,fiindu-i alaturi sotiei care-si vegheaza mama;61 de ani,cancer la san,metastaze multiple – astazi,daca era inca pe picioarele ei urma sa plece in Brazilia la acel vraci faimos cu metodele lui controversate…Cealalta,singura fetita dintr-o familie de opt copii,a luat-o fratele meu de la inceputul vacantei de vara pentru a-i mai „usura” pe parinti pe care i-a cunoscut de Craciun in satul lui Hrusca,Ieud.Probabil ca l-a impresionat…pe mine insa ma fascineaza de-a dreptul:un copil usor alintat,cald,deschis,frumos la minte si la trup si…sclipitor!Asa ma tenteaza….Ce spui?

  15. Elisa zice:

    Spun ca ar fi o responsabilitate enorma care pe mine m-ar depasi.Cred ca stii la ce ma refer si ce am inteles eu din intrebarea ta…
    E minunat sa poti face vacanta unui copil o fericire,este extraordinar si daca acel copil gaseste si dragoste in familii ,oricum,straine pentru ea(daca am inteles…) atunci este dumnezeeasca „lucrarea”.Ma voi gandi cu drag la tine si la clipe pe care le poti face raze de soare in mintea si sufletul unui copil.Te imbratisez 🙂

Lasă un răspuns

