Recolta la sfârşit de iulie

Culeg rosii din astea mari de doua saptamani,zeci de kilograme am mancat si s-au si adunat in camara.Cele mai mari depasesc jumatate de kilogram.Ar trebui sa fiu multumita,insa cum plantele mele sufera,au ceva ca se ingalbenesc si nu stiu cat or mai duce-o,ma doare.Nu ma incanta nici faptul ca la vecinii de la nord(m-am urcat pe scara sa culeg fasolea de pe poci si vazui peste gardul de beton) rosiile sunt verzi,verzi atat plantele cat si gogonelele si nici un semn ca se apropie de coacere,fiindca le-a plantat mult mai tarziu decat mine,ca dealtfel si la ceilalti vecini,nimeni nu a cules,pe aici,inca rosii.Nu ma  incanta ca nu ma caracterizeaza zicala cu capra,nu-mi pasa ce au si ce fac vecinii.Deci,asta este concluzia,ca trebuie sa fac serii de rosii,nu pe toate deodata,sa le seman in etape,incepand cu martie primele si terminand cu sfarsitul lui martie ultima serie.Asa o sa fac la anul viitor,insa acum…acum am cules pe cele rosii mari,move si prima data pe cele mici americane  si cele  lungi, sa descarc plantele de efort si deseara mi-a zis al meu ca le va stropi cu foliar,ca ale mele au fructe si nu au frunze,sa le creasca frunze.Cu altceva nu le-as mai stropi.Si inca ceva,m-am gandit sa seman acum niste rosii in gradina,acoperite cu panza de sac sa stea umed pana rasar(asa mi-a zis o tanti banateanca ce s-a facut si ea fagarasana si-i mare gradinareasa,vinde in piata din primavara pana toamna.Ea mi-a zis sa fac asa daca seman patrunjel de frunze sa-l am la toamna…sa raman in pamant pe iarna ).Iar la toamna cand va da bruma,o sa le duc in balcon,in ghivece mari.Fac aceasta experienta asa cum mi-a reusit cu vinetele din saci…sa vedeti ce mari s-au facut!Si sper sa mai creasca  .

CULESE ACUMCULESE AZICULESE MAI DEMULTDEAZI

Acest articol a fost publicat în Gradina si gradinuta, legume și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la Recolta la sfârşit de iulie

  1. sanda zice:

    Aceeasi problema o am si eu draga mea…vad dintr-un capat in altul al gradinutei! ma doare sufletul. :(((
    Buna ideea cu plantat pe etape…la anul, acum nu stiu ce-s mai putea face, decat bulion.
    Te sarut.

  2. Victoria zice:

    hehe,macar tu culegi ceva.Eu l-am trimis pe al meu sa cumpere rosii ca sa fac o zacusca.De frica hotilor am cules si vinetele care erau mai maricele.
    Si,ca sa fiu si serioasa,iti doresc sa rezolvi problema si sa creasca si frunzele la rosii.

  3. ba_laura zice:

    „Stiati ca… se pot obtine rasaduri de rosii rapid? Batranii lasa rosiile „necopilite” mai mult decat se obisnuieste, pentru a folosi „copilii” la obtinerea rapida a unor noi rasaduri, la a doua recolta.
    „Copili” – ramificatiile plantei, lastarii ce tind sa apara la subsuoara fiecarei frunze si pe care, in mod normal, cultivatorii ii suprima ca sa canalizeze energia mai mult catre roade.”
    nu stiu de unde am cules sfatul asta, asa ca imi cer scuze ca nu pot indica sursa.
    l-am aplicat si am constatat ca functioneaza.
    am pus in apa copilii mai marisori (care au ajuns marisori nu pt ca asa am vrut eu, ci pt ca am uitat eu sa-mi fac datoria de copilitor sef), iar ei s-au grabit sa scoata mustete mai ceva ca niste adolescenti furiosi.
    evolutia spre stadiul de rasad sanatos si viguros a fost foarte rapida.
    dupa ce i-am plantat n-au facut nici un fel de nazuri, iar acuma sunt niste tufite de toata frumusetea!
    (iara ma dau mare, sunt numai cateva…)

  4. Elisa zice:

    Stiu,iubita mea,stiu ca am facut si eu asa doar ca mi-era mila sa-i arunc,cate unul iesea din subbratul unei frunze din pamant si cand o rupeam de la planta avea deja radacini,am pus una din asta in gradina cu un nuc,ca eu nu mai am locuri sub soare unde sa plantez,dar eu ziceam ca sa-mi fac rasad din seminte mai vechi de cand plantele n-au fost asa de stresate cu stropiri si nu erau bolnave,Asa ca…semanai intr-o cutie,in 3 zile vor rasari si nu in gradina le va fi locul,ca la toamna sa nu le mai misc,le pun direct in ghivece mari,oale,galeti,vad eu…si in octombtie le duc in balconul-sera,dechid caloriferul noaptea,las usa deschisa spre camera…iete…asa voi face.Vreau sa am rosii de Craciun..ce zici,voi reusi? :)))))
    Informatia asta am mai citit-o eu tot aici la mine,daca n-ai scris-o tu,atunci altcineva si-i binevenita pentru la anul viitor,ca acuma nu mai fac pui si daca fac sunt bolnavi… .Laura,ai grija sa le mentii asa verzi plantele si sa ti se coaca..ca-i vremea… 🙂

  5. Elisa zice:

    Sanda,
    ata ete… 🙂 ce sa facem mai mult?Vreme pacatoasa a fost cu ploi-averse si apoi caldura mare…acum cica nu mai ploua pana pe 13 august…deci n-ar mai fi motive sa se imbolnaveasca,insa la mine au patit ceva piersicii,le pica frunzele ingalbenite,vreo 3 s-au uscat si cred ca de la asta li se trage.Vom scoate majoritatea piersicilor la toamna,avem destui in curte si astora vad ca le merge bine.Noi am gresit ca i-am lasat pe cei care au rasatit si apoi i-a mutat pe langa garduri si peste tot sunt piersici,de jur imprejurul gradinii si nici n-avem ce face cu atatea fructe,chiar daca am dat la toata strada intr-un an,ma rog…fac eu curatenie in gradina…nu se maipoate asa!Pana si in curte sotul meu mi-a pus o multime,pe aicipe langa caini si -s deja prea desi…i-am spus sa nu puna,dar nu ma asculta,face numa’ce vrea el,noroc ca in materie de gradina nu vrea prea multe,hahaha!Te pup si eu 🙂

  6. Elisa zice:

    Victoria,
    draga…ce sa se mai rezolve?Poate sa inceteze cu galbeata asta la frunze,de zici c-o venit toamna…dar oricum avem mai mult decat necesarul si iata ca ajung la vorba surorii mele,sa pun numai cat ne trebuieste,sa calculez si sa nu mai exagerez nici cu florile,ca la toate este multa munca si astfel nu mai ajungi sa ai satisfactii…
    La toamna fac planul gradinii de anul viitor si socotesc cate fire incap pe fiecare parcela,nu le mai pun asa de dese,rosiile si nu repic niciuna in plus,asta fac…
    Multam pentru sustinere si la tine sa fie bine!

  7. MIRA zice:

    Buna ziua,Elisa!Si eu fac parte din acei gradinari care au intarziat cu plantarea rasadurilor de rosii,abia dupa 15 mai,unele si la 1 iunie(asta pentru ca nu le-a mers prea bine din start)asa ca inca cumpar din piata…Ideea de a le semana in serii am aplicat-o la castraveti,toamna eram nevoita sa cumpar pentru muraturi asa ca am semanat si in iulie si acum incep sa infloreasca.Ma vad nevoita sa-ti marturisesc,n-ai observat(?),te-am „usurat” de cate o rosie din fiecare soi,hmmm,delicioase,mai ales cele portocalii!

  8. Elisa zice:

    MIRA,
    si eu fac asa cu castravetii,am acum unii care-s sper eu rezistenti si de salate si infloresc.E bine asa,insa eu nu mai pun castraveti de la mine,cumpar din aceia de aceleasi dimensiuni si ii pun in septembrie,ca altfel incepeam din iulie sa fac muraturi ceea ce nu mai am chef…mai am si de anul trecut un borcan neinceput de 8 litri,nu prea mai mancam muraturi de cand sunt cruditati la Plus,iau si fac salate si iarna…e mai sanatos si e fara sare,ca noi ….nu cu sare,doar exceptional 🙂
    Ia draga mea,ia cate vrei…ca tot nu se vede..hahaha…
    Stii ce fain miroase in bucatarie de la fierberea merelor? Am dat focul mai incet sa nu se termine pana vine sotul meu la 3,ca eu nu reusesc sa le strang asa de bine capacele…dar ma tem ca se va termina inainte…

  9. ba_laura zice:

    fii linistita, is cu ochii pe rosii ca pe butelie! 😛
    traiesc toate nuantelelor, de la verde inchis la brotacel…crem…galben pai…catre oranj…
    hai, inca un pic, inca un pic…
    nu stii tu cat putem comenta pe seama stadiului de coacere a rosiei fruntase!

  10. Elisa zice:

    😛 😛 😛

  11. MIRA zice:

    Dar de ce tii neaparat sa-ti arzi degetele cu borcanele fierbinti? Asa facea bunica 😉 si cum de la tot „prostu'” poti invata ceva,ia asculta-ma si pentru continuarea sterilizarii renunta la traditionala metoda si lasa borcanele necapacite,in cuptorul incins in prealabil,pana prind pojghita si se racesc complet;eventual pana dimineata.Crede-ma ca folosesc aceasta metoda la toate gemurile iar deasupra,in cazul in care nu este prea compacta compozitia,ca la dulceata,de ex.,presar putina aspirina sau picur rom,coniac,chiar putina horinca.Iti garantez reusita,in caz contrar te despagubesc 😛 😛 😛

  12. Elisa zice:

    Helloooo…eu duc traditiile mai departe,nu vreau sa ma modernizez decat daca-i musai,asa ca…stiu metode si metode,altele decat asta,dar eu pe asta o folosesc si gata.Si,aspirina musai sa pun la compot,nu maipun si la gem…Si nu ma chinui,crede-ma ca-mi place ce fac.Si sora mea imi spune mereu sa fac asa in cuptor,sa faca pojghita,la noi acasa,bunica facea pigmez de prune,il punea in oale de pamant si in cuptorul de paine,dupa ce scotea painea si stateau acolo pana se racea cuptorul,facea pojghita deasupra,nu se strica veci..
    Dar eu n-am cuptor cu jar,hahaha…asta-i problema,ca as face si asa…. 😉

  13. MIRA zice:

    Ei,ti-am sugerat,n-am dat cu barda!Aspirina o presar n-o inglobez…Cat despre cuptor,ma refeream la cuptorul in care tocmai a incetat din fiert preparatul-sau n-am inteles eu bine;n-ai spus ca-l fierbi in cuptor?

  14. Constantin zice:

    Buna seara ! Poate incercaţi metoda aceasta de a obţine roşii „perene”.Măcar câteva tufe de probă. http://www.gazetadeagricultura.info/index.php?option=com_content&view=article&id=1850:altoirea-si-tomatele-qpereneq&catid=63:Legumicultura&Itemid=115

  15. ninulescu zice:

    Dar eu n-am cuptor cu jar,hahaha…asta-i problema,ca as face si asa…. 😉
    http://bloguluninu.blogspot.com/2009/07/afacerea-cuptorul.html
    Ce parere ai de asta, iti proiectez unul rapid 🙂

    PS. iti multumesc mult ca ai trecut pe la mine. m-am laudat pe la toata lumea 🙂 imi pare rau ca nu am fost acasa dadeam si eu o clatita cu urda, si niste sirop de visine, da de 2 zile nu avem curent decit de la 18:00, ca nu stiu ce se lucreza… si pot intra pe net doar seara 😦

  16. Elisa zice:

    MIRA,
    nici eu n-am dat cu parul,am glumit pe un ton serios,dar uite ca veni Ninu sa-mipropuna o afacere:lol:

    Constantin,
    aoleu…daca ma mai apuc eu si de astea atunci ar trebui sa am gradina mare si sa ies la vanzare cu rosii si nuj daca mi-ar placea (trebuie sa stii ca eu 90 % din ce fac aici fac ca-mi place. Interesanta cercetarea asta dar tot nu ma dumiresc de ce le spui perene din moment ce radacinile nu stau in pamant pe timp de iarna,eu asa inteleg…peren,ca pomii.Multumesc ca te uiti pe blogul meu si daca spun prostii te rog sa ma corectezi..ca se ia lumea dupa mine si-i pacat sa nu le iasa////:)

    Ninu,
    pai cefac cu el,unde-l pun ca sa fac foc in el,unde-s usile,etc??? Si pe urma,cu MIRA am glumit,mi-amgasit o scuza asta cu cuptorul,desistiu ca sereferea la aragaz…hahaha

  17. Constantin zice:

    Daca retezati tufa acum si daca va fi o toamna calda,cu siguranta veti obtine o noua recolta de rosii PE ACEEASI TUFA pe la jumatatea lunii octombrie.Ar fi vorba de tufe care deja au rodit nu prea mai au frunze si sunt cam spre sfarsite.Retezand tufa, in cateva zile vor apare 2,3,4 lastari din care veti opri doar unul.Si pentru ca radacina e deja dezvoltata,lastarul va creste si va rodi foarte repede.Nu e vorba sa inmultiti rosiile ci sa esalonati productia. Am scris „perene” pentru ca asa era si in articol si e posibil sa fie chiar perene(adica sa se mai repete operatia asta)avand in vedere ca fermierul respectiv, din cate am inteles eu, are o cultura protejata in solar.

  18. Elisa zice:

    Da,dar tufa este in mijlocul parcelei,ramane acoperita partial si umbrita de cele din jurul ei ,care-s de 2 metri si nu stiu daca nu ar trebui sa fie mai la margine si nu sub pomi.Retin metoda,deocamdata mai are fructe necoapte,dar curand o sa i le iau si o sa incerc.Azi le-am sapat-afanat iar pamantul ud din jurul lor,sper sa nu se usuce la toate frunzele si sa mai rodeasca pana la toamna,ca in anii trecuti.Cat priveste productia,zau ca este deosebit de bogata,de aia si plantele sunt epuizate,au avut rosii mari si multe..nu-mi inchipui o productie mai bogata decat daca plantele ramaneau verzi si faceau floripana la al 6-lea nivel….Tre’sa recunosc ca anul acesta nu a fost unul fericit pentru rosii-plante,dar fructele sunt gustoase,zemoase,cu pielea subtire,asa cum sunt aceste soiuri la care nu voi renunta.Nu-mi plac rosiile tari ca bombele si fara zeama,albe prin interior si fara niciun gust…cum am nimerit inainte de a se coace lanoi.Constantin,iti multumesc si te mai astept sa-mi spui lucruri interesante si utile despre gradinarit. 🙂

Lasă un răspuns

