Lucrari la capsuni remontanti

L.E. Si iata cum arata dupa munca de 2 zile…cateva,doua ,trei ore pe zi.Veti zice ca unde-s capsunii ca se vad niste urechi de elefanti…

Am doua parcele cu capsuni,una in forma de L cu cei pe care i-am plantat in primavara asta si una in forma de patrat,aprox. care sunt cei batrani,adica cei  pe care nu am mai avut unde sa-i mut,ca umpleam toata gradina daca ii scoteam pe toti sa-i mut,asa ca..am umplut curtea cu cei care nu au incaput in L-ul planificat si au dat rod si aceia ,desi i-am plantat unil langa altul,in chip de gazon.

Ei…si parcela aceasta in L cu cei tineri mi se parea mie cam goala in luna lui Mai si am plantat mai intai varza de Bruxelles care nu a incaput la locul ei,apoi am continuat cu brocoli,tot din acelasi motib si cand am vazut ca mai e loc am pus si ardei printre randurile de capsuni.Au mai rasarit si flori din proprie initiativa asa ca parcela multifunctionala este acum in ordine,doar melcii zburda pe ea pana ii gasesc eu.

S6302045 CAPSUNII

S6302036 CEI BATRANIAsta-i parcela patrata,cei batrani s-au inmultit si acum sunt cate 7 fire la o tufa,am mai smuls eu,dar tot sunt desi.Aici nu am ajuns sa sap printre randuri,cred ca nici nu mai trebuie.

Am eliberat cararile ridicandu-i pe capsuni pe sarma intinsa intre 2 araci la capetele unei parcele,altfel calcam pe ei si nu mai era nicio traba..

S6302039  ARANJAREA STOLONILORAici se vede cum am dirijat stolonii sa se inradacineze pe rand si nu aiurea ca sa-i pot sapa si intra printre randuri.

S6302040 RANDURIAsa arata astia tineri dupa ce i-am sapat si aranjat stolonii.

S6302038 CAPSUNII TINERILanga carare si cum ma uit la ei stau cu spatele la rosiile acelea move,iar in stanga se vede ca incepe alta parcela de rosii,cele mari de Timis.

S6302042  PATRU FELURI DE PLANTEAici stau cu spatele la patratul cu capsuni batrani si in fata se vad randurile de capsuni plantati in primavara.La stanga sunt acum rosiile move si in fata,dincolo de capsuni sunt cele mari…uriase chiar..cred c-au depasit 600 grame.

Cam asta a fost cu capsunii.Azi i-am curatit si pe cei de langa gard,pe interior,ca acolo au ramas asa cat un rand pe fiecare latura de gard.Si ar mai fi cei de langa gard,cam de la piersic inspre usa…sunt multi pe acolo dar am pus si gladiole si au rasarit gura leului,mirese si multe zorele.

Capsunii remontanti sunt acel soi de capsuni care fac fructe toata vara pana toamna tarziu,pana da bruma si atunci eu le culeg si pe cele verzi,ca altfel s-ar strica si fac dulceata din ele.Este exact ca cea din capsune coapte atat la gust cat si la culoare.

Dar,fiindca acum incepe a doua serie de inflorire a trebuit sa fac lucrari de curatire a lor de uscaturi.Asa cum se curata orice planta de uscaturi,se strang frunzele uscate si cele galbene,precum si pedunculele ramase de la prima etapa de rod…tijele acelea pe care erau capsunele ce le-am cules,acum ele erau negre,caci capsunii mei ,cei de 4 ani in acelasi loc,sunt desi,ca un gazon,nu mai intra lumina printre randuri,de fapt nici nu se vedeau randurile.A fost o munca grea,amlucrat cu manusi ca altfel ma taiam la maini cu firele alea tari si care nu se rup usor.Trebuie desprinse de la baza.

Dupa aceasta treaba voi intra cu sapa sa afanez pamantul printre randuri si va trebui sa-i stropim cu ceva,ca deja am vazut frunze rosii care anunta boala si pe care le-am scos afara.De fapt,in afara de frunzele uscate am scos si frunze verzi,cele batrane,primele care aparusera in primavara,ca oricum erau prea multe si inca nu se vad randurile,dar se vad florile si fructele.

S6301959  CAPSUNI

S6301960  CAPSUNII

S6301962  CURATITI DE USCATURIUite,in dreapta jos se vede o frunza cu puncte-pete rosii.Aceea este bolnava,este o viroza si se trateaza rupand frunzele si dandu-le foc.

S6301964  CURATITIIn acceasi perioada fac si stoloni si uitati ce capsuni sunt acestia..fac flori si fructe si puii abia inradacinati.Grozav,nu?

S6301957  curatitiAcum pamantul de sub ei este curat,am gasit si limaxi mari ,mari..cat elefantii  si melci cu cochilie,vietuitoare care mananca de zor tot ce e frunza,dar si fructele le plac.

Nu am terminat,insa azi cand am iesit afara era deja foarte cald si nu am avut chef,de fapt cea mai importanta parcela am terminat-o de curatit.Mai sunt si alte treburi urgente,cum ar fi culesul zmeurei care iar imi ia timp mult.Adunat fructele cazute pe jos si frunzele din piersici cazute ca poarta ori purici ori boli si nu pot sa le las printre dovlecei si rosii,asa ca le adun.Cad si piersici verzi,ca vijeliile astea numai crengi n-au rupt,dar asta e….e de lucru si nu de distrat.

Acest articol a fost publicat în Gradina si gradinuta, plante, utile și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

25 de răspunsuri la Lucrari la capsuni remontanti

  1. Elisa, please, care-s frunzele mai batrane, cele de culoare verde inchis de tot? Si inca o problema, sunt niste fire, asa care leaga capsunii intre ei , cu alea ce fac? Le rup? Ca de ele nici nu pot afana pamantul, ca n-am loc. Daca si la tine sunt desi, cu ce unealta lucrezi printre ei?
    Ti-am zis ca-s habarnista raaaau la capsuni…
    Eu abia imi fac loc printre rosii, ca ele acolo parca ar vrea sa-si dezveleasca radacinile si cred ca asta nu-i de bine. Cum nu mai am loc sa sap ca lumea, ud si adaug pamant curat si maruntit din alta parte a gradinii, ca alta solutie, n-am gasit ca sa nu le ranesc radacinile!

  2. Elisa zice:

    Draga mea,capsunii fac stoloni si acele liane leaga puiul abia format de planta mama si pana se inradacineaza complet trebuie lasate…sunt cordoane ombilicale.Uite ce faci cu ei…
    daca vrei sa nu-i inmultesti le rupi de cand sunt mici si lasi doar sa faca flori si fructe ,planta.
    daca vrei sa-i inmultesti atunci ii lasi,dar nu oricum,ii orientezi tu pe randul cu plantele mama,chiar daca au deja radacini,ii smulgi si ii plantezi in linia randului,printre cei batrani si astfel iti faci loc sa intri si sa-i sapi.
    Maine pozez ce-am facut azi,i-am aranjat si eu,i-am sapat si le-am sprijinit inflorescentele sa nu stea pe pamant.Am o sapaliga mica,pentru mana dreapta,cu un V pe o parte si cu aia le dau tarana,sap si adun pamanul pe rand ca atunci ei se sprijina,se indreapta si stau drepti.O sa vezi maine la postul urmator.
    Frunzele mai batrane sunt cele de jos,te uiti la fiecare tufa o tii cu stanga si cu dreapta iei frunzele cele de la baza…acelea sunt primele,deci cele mai batrane si unele galbene si chiar uscate.Daca ai si frunze atacate de boli le iei si pe acestea.Dar sa mai ramana frunze,nu le lua toate,hahahaha…
    In privinta rosiilor eu sap cand de dezgolesc la radacini,tot asa cu sapaliga asta mica si adun tarana langa planta.Asta e bine si daca e pamantul batatorit sa-l afanezi,nu-i bine sa adaugi peste ala batatorit altul afanat.Deci,sapa-le,dar inainte aduna-le langa araci,nu le lasa labartate,ca de aia nu poti intra printre ele si daca au pui…rupe-i dupa prima inflorescenta ca planta se epuizeaza repede cu foarte multe fructe,de asta ii dam ingrasamant din 2 in 2 saptamani,nu numai apa.
    Si nu le ranesti radacinile,important este sa nu atingi tulpinile sa le zgarii sau crestezi,de aceea trebuie atentie si indemanare,dar incet-incet se poate face.Spor la treaba de maine si somn usor la noapte Pa!

  3. Victoria zice:

    Oooffff,vreau si eu capsuni remontanti!!!!!!!!!!!

  4. Elisa zice:

    Victoria,
    pai daca ai terenul pregatit iti trimit acuma,prin curierat..ceva vreo firma mai cumsecade,ca se prind si acum..ce mi-e iulie…ce mi-e august!Tre sa caut pe net,daca ai timp cauta si tu si daca le pun la radacini carpa imbibata in apa si apoi in punga de plastic n-o sa se usuce.Ceva de azi pe maine ar fi bine….Ce zici?

  5. irina zice:

    as vrea sa obtin si eu niste stoloni de capsuni remontanti(care rodesc toata vara), de unde as putea, si la ce pret, si cand pot sa le plantez?

  6. Elisa zice:

    Irina,
    eu am o gradina mica doar pentru uz intern,nu vand,nu am vandut inca nimic din gradina(ba mint,am vandut intr-un an cand aveam rosii multe,mult mai multe decat aveam nevoie si frumoase foc,baba din curte vindea la poatra frunze de-ale ei si i-am dat si rosiile mele sa le vanda.Ce credeti ca s-a intamplat?Dupa vreo 2 zile intr-o dimineata cand ma duc in gradina in loc sa vad rosu in fata ochilor caci lasasem multe rosii sa se coaca bine la fir pentru a face bulion,ei bine,nimic rosu ci doar verde;macar mi-a lasat gogonelele.Deasemenea mi-a stricat si stratul cu ardei,i-a rupt cu crengi cu tot,mi-a facut mare necaz.De atunci am zis ca eu cat oi trai nu mai vand nimic din gradina mea).
    Pot insa sa fac efortul de a impacheta cateva fire intr-o cutie insa de firma de transport si de taxa de transport va interesati si actionati dumneavoastra.
    Perioada de plantare in gradina este in martie dupa ce se dezgheata pamantul si poate fi lucrat,caci se pregateste locul in care se planteaza si iarna nu se poate.
    Reveniti cu detalii la ce-am spus eu pe la mijlocul lunii martie.

  7. Victoria zice:

    Abia astept sa merg acasa si sa vad cum au rezistat ai mei cu gerurile astea.Si zmeura la fel,ca avea o gramada de frumzulite in toamna tarziu.
    De fapt abia astept sa ajung acasa la mine.PUNCT 🙂

  8. Elisa zice:

    🙂 nu ingheata capsunii.Punct.

  9. irina zice:

    Elisa, la fel si eu am o gradina mica, pe care o folosesc numai pentru flori, dar cum am vazut capsunile tale, mi-a facut pofta sa am si eu niste capsuni proaspete din gradina, mai ales ca am o nepotica de 2 anisori la care tare ii plac capsunii, macar atit pentru ea.Este adevarat ca rodeste aproape toata vara? Se poate pune si in ladita de pe balcon, tot in martie, sau mai repede daca le tin in casa? as incerca si metoda asta.Multumesc!

  10. Elisa zice:

    Irina,
    habar n-am daca merg pe balcoane si in ghivece,trebuie incercat.Si pe urma,daca nu-s la soare ,degeaba ca vor fi fructe anemice. Iar la noi pamantul este inghetat nu pot sa scot decat la primavara,asa cum am zis,dupa 15 martie,poate,caci poate sa fie zapada de 20 cm si in martie,nu se stie.Asa ca….RABDARE 😀

  11. irina zice:

    Multumesc, revin dupa 15 martie. O zi buna!

  12. irina zice:

    Buna Elisa! Cum am zis am revenit cu dorinta de a avea si eu citiva stoloni de capsuni de ale tale.

  13. Elisa zice:

    Irina,
    am trimis Victoriei si cred ca nu s-a ales cu nimic din ei si i-am trimis multi,macar cativa si tot ar fi trebuit sa-i aiba acum.Insa,am vazut in postarea ei ca nu are.Deci,ce sa zic..? sa mai imi fac firma de ras,sau nu? Tu ce parere ai?.
    Daca ai drum prin orasul meu spune-mi .
    In plus,stii ce-am patit?S-a aflat adresa mea prin intermediul acestor manevre astfel ca primesc tot felul de prostii in cutia postala si stiu precis ca-i datorita netului,dar cum mi-au aflat adresa???in orice caz nu din cartea de telefon. 😦

  14. irina zice:

    Elisa,
    nu stiu ce s-a putut intimpla cu stolonii lui Victoria, dar din multe sa nu se prinde nici unu, ma mir.Eu zic ca as incerca si eu,nu stiu metoda cum sa luam legatura, nu stiu in ce oras stai, eu sint din nord-vestul tarii.I-mi pare rau de prostiile care ti le fac unii, stiu ca sint neplacute, dar nu te lasa batuta, se vor plictisi.

  15. Victoria zice:

    Buna dimineata Elisa.
    wow,dar nu am scris nicaieri ca nu s-au prins capsunii.De zmeura era vorba.desi si la aia am descoperit zilele astea ca din 2 radacini au dat lastari si sunt tare fericita ca nu i-am pierdut.
    Iar capsunii arata foarte bine.Cei de la mine,pe care i-am mutat in toamna s-au umplut de buruieni si zici ca s-au topit ca nu se mai vad.
    Dar cei de la tine sunt frumosi si sper sa mancam capsuni multe anul asta.Multumesc mult,din nou.

  16. Elisa zice:

    Victoria,
    in ultima postare ai aratat o tufa de capsuni cataratori si nespunand nimic de cei de la mine am dedus ca ti s-au uscat astoamna cand dupa ce i-ai plantat ai plecat la Bucuresti si poate mai trebuiau udati.
    Ma rog,sa-ti faca fructe si sa se inmulteasca! 🙂

    Irina,esti din Satu Mare?Uite cum eu trebuie sa spun de unde sunt si am spus-o de multe ori si se vede si din postari(meteo,de ex.) iar voi tineti secret de unde sunteti.Bine,o sa-ti trimit si o sa scriu pe adresa asa:
    „pentru Irina din nord-vestul tarii” 😆

  17. Victoria zice:

    Multumesc mult Elisa.
    Nu i-am pozat pana acum pentru ca imi era rusine ca nu am reusit sa intru la ei sa ii curat de buruieni.Acum de acolo vin.Am stat 2 ore si am curatat pana la ultimul fir de iarba,asa ca acum pot sa pun si poze 🙂

  18. Elisa zice:

    Victoria,eu ii si sap pe ai nostrii cu harletul,dar dupa ce am smuls buruienile fiindca am alaturi o gradina nelucrata plina de buruiana din aia inalta cu floricele albe si era plin prin capsunii mei de buruiana aia si de pirul de langa gard…Sotul meu s-a dus dincolo de gard,adica la vecin si a sapat un harlet ca sa scoata radacinile de pir ca altfel se intind pe sub capsunii mei si uite asa…sunt franta de obosita si n-am terminat caci a dat o rapaiala ca-n fiecare zi dupamasa…
    Deci,draga Victoria,daca pamantul dintre ei este tare deci batatorit atunci trebuie cu harletul,daca este normal atunci cu o sapa asa printre randuri fara sa-i misti.Am vazut si la mine flori la ei…

  19. irina zice:

    Elisa
    Din postarea ta asa simt ca esti suparata ca nu am zis de unde sint, da sint din Satu Mare, dar de aceea am scris ca nu stiu cum sa iau legatura cu tine, sa-ti dau adresa mea de posta.Eu sint mai incepatoare la postari, asa ca nu-mi dau seama de unde esti, si de aceea te intreb cum sa fac mai departe.Daca vrei sa ma ajuti, iti multumesc.

  20. adriana zice:

    draga Eliza
    Eu sunt incepatoare in ale gradinaritului,dar am invatat multe de la tine.
    De unde ai rosii move, ca eu nu am gasit.

  21. enache iboika zice:

    Cand se pun stolonii de capsuni. Cu ce se stropesc capsunile?

  22. Elisa zice:

    enache iboika,
    stolonii se planteaza si imediat dupa ce au inradacinat,daca ai loc liber pentru ei.De obicei toamna si primavara.insa primavara nu sunt stoloni ci plante mature cu radacini.
    Eu ii stropesc cu TOPSIN impotriva mucegaiurilor si putregaiurilor detotfelul,dupa ceies din floare majoritatea.

  23. enache iboika zice:

    VA ROG SA-MI SPUNETI CE ESTE ZEAMA BORDELEZA VA MULTUMESC

  24. Elisa zice:

    este osolutie depiatra vanata si var.Scrie la cautare si vei gasi si reteta

Lasă un răspuns

