Septorioza

UpDate 1: sunt tare necajita.Am fost in gradina sa-mi iau ceapa, pentru spanac, si am vazut ca si mazarea este bolnava si este doar in floare.Cred ca are antracnoza,ceva asa…Sunt ,in caldurile astea si cum am udat pamantul de sub plante,conditii de dezvoltare a ciupercilor care produc bolile astea cu..OZA…Acum ,diseara, sa o stropim si pe ea si pe ceapa si tot ce mai am prin gradina,caci sunt niste calduri incredibile pentru luna mai.In aceasta perioada plantele sunt inca mici si nu rezista la aceste calduri,pe cand in iulie,plantele vor fi mari si caldura nu le mai dauneaza.Degeaba am eu umbra in gradina de la pomi,ca la ora asta daca ma duc in gradina ma apuca plansul,asa de rau arata toate.

UpDate 2:Totul este sub control.Mazarea era si ofilita la varfuri din cauza caldurii exagerate…Gabrielle a avut dreptate 🙂 Acum ,seara, nu mi se mai parea dezastru ca la pranz. Sunt cateva frunze care indica o boala insa am stropit-o si sper sa depasim situatia asta si sa obtin roade fara pierderi.Dimineata la 5 voi fi in gradina la udat.Noapte buna,ca este 11:16  !


UpDate 3 : Nu m-am trezit la 5 ci la 3:20 cu bubuituri in cer.Furtuna,vreme mare.N-am mai adormit pana la 5:30,dar a si plouat bine de tot.Multumesc Lui Dumnezeu !Am intrat sa leg cateva rosii care erau culcate,caci de la prima legare au crescut si m-am inglodat.Este vreme buna de pus rasaduri,ceapa rosie,dar eu nu mai am loc.Oricum am prea multe,de toate si nu le mai razbesc,asa ca ieri,lobelia mare era in mare suferinta(toata ziua lucra o drujba la 7 metri de ea,azi la fel,asa c-am mutat-o in fata,sub clematita.Eu plec de acasa nu mai pot…fac si eu cu nervii din cauza zgomotului de drujba, nu mai suport zgomotele intense de lunga durata.Pa,pa!

O boala pe care n-am constatat-o pana acum in gradina mea,poate fiindca am stropit la timp,preventiv,altadata,in alti ani.Acum nu am srtopit inca nimic cu zeama bordeleza si uite ca a aparut.Mai intai am vazut la dovlecei.la tufa cea mai mare de dovlecei si apoi ieri am constatat la rosii,doar pe 2 frunze.Sunt pete galbene,la rosii rotunde,care se maresc si se unesc si se usuca frunza,netratat.Am uitat ca mai intai am vazut la fasolea urcatoare,o decolorare puternica a unei parti din frunza,insa nu m-am prins ce este.Am cautat si m-am informat si iata cum arata frunzele mele atacate de boala asta.

S6300181  septorioza

S6300184  dovlecel cu septorioza

S6300186 septoriozala dovlecel,pozele de mai sus

S6300179 septorioza la fasole

la fasole

si acum la rosii,noroc ca nu s-a extins

S6300183 septorioza la rosii

Iata ce scrie la postul cu bolile legumelor

Septorioza (patarea alba a frunzelor)

Pe frunze apar pete circulare de 1-4 mm. La inceput petele sunt brune, apoi capata o culoare alb-cenusie, inconjurata pe margini de o dunga brun intunecata, in dreptul petelor observandu-se puncte negre.

Atacul incepe pe frunzele de la baza. In conditii de umiditate ridicata (mai ales in solar), petele sunt foarte numeroase, putand determina uscarea partiala sau totala a frunzelor.

Combaterea se face prin aplicarea a 2-3 stropiri la interval de 7-10 zile cu: Captadin 0,3%, Zineb 0,5%, Turdacupral 0,5%, zeama bordeleza 0,75-1%, Dithane 0,4%. Primul stropit se va aplica imediat dupa aparitia primelor pete. Dupa recoltare se vor strange si se vor arde toate resturile.

Noi am stropit ieri 21 mai prima oara,deci va trebui sa repetam in 28-30 mai.

Acest articol a fost publicat în Bolile legumelor si tratarea lor, gradini de legume și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

35 de răspunsuri la Septorioza

  1. starsgates zice:

    Multă lume se plânge de acelaşi lucru elisa. Se pare că va fi un an greu.

  2. Andi zice:

    Sper să am și eu cândva o grădină.
    Abia acum îmi dau seama ce plăcut poate fi.
    La urma urmei, și plăntuțele-s vii…Unii chiar le pot înțelege.

    Zi bună

  3. Gabrielle zice:

    ce boala ciudata, esti sigura ca sunt bolnave? poate sunt doar ingalbenite de la soare, cumva palite , adica ceva de genul insolatie :-)) hai, nu fii trista, fiindca e pacat, fara batai de cap nu exita… gradina cu adevarat :-)) cik asta se numeste „ridicat de moral”, tzine? pusi. G

  4. SuKăRiT zice:

    Draga de tine… Îmi pare rău pentru grădina ta, sper să o poţi vindeca. Vremea asta va mai ţine ceva timp, aşa ne spun meteorologii. Ai apă aproape? Baftă! 🙂

  5. Elisa zice:

    Starsgates,
    boli au fost in toti anii,dar poate ca am fost mai pe faza si am stropit la timp.Conteaza f mult asta.Anul asta ,pe 17 am zis sa stropim rosiile preventiv cu zeama bordeleza,insa cum este mai dificil de preparat am stropit cu Dhitane,ceea ce nu m-a multumit pe mine(eu zic ca zeama bordeleza este sfanta si intotdeauba ea mi-a tinut rosiile pana toamna tarziu pe cand la alta lume erau stricate demult).Ma rog,e greu sa ma lupt si cu domnul meu,ca el fiind la servici,cand ajunge acasa numai asta nu-i trebuie…sa-i spun eu sa faca zeama bordeleza,hahahaha…teroare,nu alta 😛

  6. Elisa zice:

    Andi,
    e aproape la fel ca si cand ai copil mic,este si bine este si bolnavior si esti la fel de infgrijorata cand plantele sunt atacate de bacterii,ciuperci si alti daunatori.In rest,da..este foarte placut si…obositor.Iti doresc sa ai candva o gradina,macar cu flori… 🙂

  7. Elisa zice:

    Gabrielle,
    sunt sigura,nu mai confund o stare de boala cu o ofilire…nu se compara…dar incercarea ta m-a mai linistit.Doamne fereste de mai rau!Si plantele au o mare rezerva de energie pentru a se reface,am vazut asta dupa grindina,asa ca…mergem inainte 😉 Multam’fain!

  8. Elisa zice:

    SuKaRiT,
    am apa de la furtun,nu-i problema si le-am udat,insa cred c-am gresit ca nu m-am sculat la 5 sa ud gradina.Seara este incins pamantul si chiar daca nu stropesc pe plante,tot e rau,iar dimineata imediat creste temperatura si apa de sub plante se evapora creind conditii de caldura umeda pentru dezvoltarea ciupercilor care imediat ataca planta.Asta-i procesul si aproape ca-mi pare rau ca le-am udat asa de des… Multumesc frumos pentru compasiune 🙂

  9. ivona zice:

    Of, sa-ti ajute Dumnezeu sa le vindeci, Eliza! Stiu ca nu te dai batuta, iti tin pumnii, vei reusi!

  10. Elisa zice:

    Ivona,
    sper sa depasim faza si sa se stabileasca un climat normal.Daca nu…ne vom adapta.Multumesc frumos si bine-ai venit in gradina mea!Imi plac tare mult muscatele tale 🙂 Sa-ti traiasca si sa infloreasca mereu! Toate sunt frumoase…sa te bucuri de ele 🙂

  11. cirese amare zice:

    M-am panicat cind am vazut ce ai patit..of Doamne, bine ca s-a terminat cu bine..sper sa vina ploaia si pe aici altfel e prapad…a inceput sa sece si apa din fintini..

  12. CELLA zice:

    Har Domnului că-i bine 😆
    no, şi-acuma te prigoni o pîrdalnică de drujbă 🙄
    mi se mai întîmplă şi mie că de … nici vecinii nu ţi-i alegi …
    cînd îl apucă pe cîte unul … şi am şi d-ăia care-şi cosesc iarba cu nişte chestii înfiorătoare, fonic, pun boxele la geam, date la maxim, şi-n funcţie de „vecin” îl „servesc” cu Paraziţii” ori Bach 😆
    nu s-a născut, încă, ăla să mă alunge pe mine d-acasă 😉
    ia să poftească hahahahahaha =))))

  13. Elisa zice:

    Cirese amare,
    nu stiu daca s-a terminat,insa nu-i catastrofa asa cum mi s-a parut ieri,pe caldura aceea.Nu exista productie fara combaterea bolilor si daunatorilor,oricat am vrea noi sa producem curat.Imi amintesc din copilaria mea ca nu ne duceam la livada cu ciresi decat la cules,nimeni nu-i stropea,nu se faceau purici si nici mazga aceea creata de ei,erau ciresele ca de cristal.Chiar mi-am amintit cum eu n-am vazut niciodata livada inflorita si ce minunata trebuia sa fie,insa era departe de sat si doar la pazit de ciori si grauri se duceau cand dadeau ciresele in parg.Acum,cu toate ca stropim ciresul asta al meu,totusi mai face purici,mai poate sa faca si putregai,etc.Alte vremuri…alte conditii 🙂
    Iti multumesc ca ai postat si te mai astept,ca acusi se coc ciresele mele de sticla 🙂

  14. Elisa zice:

    CELLA,
    oricum aveam treaba in oras pentru aprovizionare,insa acum,ca s-a terminat,ma simt ca Itzic dupa ce a scos porcii,caprele si celelalte animale din camera lui neincapatoare…supeer!!

  15. CELLA zice:

    hihihihihihihi
    aşa te vreau 😆

  16. Elisa zice:

    CELLA,
    daca m-ar tine mult supararea as sta inchisa… 😆

  17. Constantin zice:

    Elisa,scriu aici ca nu stiu unde in alta parte as putea sa o fac.Mi-am adus aminte ca mi-a aratat un coleg niste rosii suferinde si nu am stiut ce sa-i spun.Am promis ca o sa caut ceva informatii dar cum nu gasesc,apelez la cunostintele tale.Plantele sunt deja cu flori si fructe,arata inca bine ca si tufa numai ca la baza tulpinii,putin in pamant si câtiva cm deasupra solului,apare o zona care initial se „stafideste” pentru ca apoi sa se inegreasca de tot.Nu afecteaza doar coaja ci toata tulpina pâna la mijloc.Am smuls o planta,radacina este in regula,am rupt tulpina in zona putreda am desfacut-o fâşii si nu am gasit nici un vierme nimic.Nu-mi dau seama ce poate fi dar sigur e o boala pentru ca are mai multe plante atacate in diverse stadii.Te rog ajuta-ma!

  18. Elisa zice:

    Daca nu-i asa atunci poate fi o demineralizare a plantei,trebuie sa le dea ingrasamant,sa le sape chiar daca nu au buruiana,sa afaneze pamantul in jurul firelor si zeama bordeleza trebuie neaparat pe vremea asta cu ploi si caldura intercalate.Bine?
    Constantin,pentru tine este …sunt aceste raspunsuri 🙂

  19. Constantin zice:

    Multumesc Elisa.Nu-i mană,stiu cum e mana dar poate reusesc sa le fac o fotografie si sa-ti arat.Nu stiu daca le mai poate salva daca nu afla ce au.Rosiile sunt intr-un strat la servici si-s bibilite si aranjate,nu-i pic de buruiana,sunt aracite,copilite,le-a si stropit.De la el am aflat ca la noi se gaseste sulfat de cupru,costa cam 12 lei/kg.

  20. Elisa zice:

    Nu stiu altceva ce poate fi,nu am intalnit,dar daca se rupe usor tulpina in zona aceea afectata atunci este o forma de mana.Ma gandesc ca pot fi mai multe tipuri de mana.
    Constantin,am gasit si noi sulfat de cupru la CASA AGRICULTORULUI.
    O fi ofilirea bacteriana,poate ca s-au distrus capilarele si nu mai urca seva.Va fi si pentru asta tratament.Sa nu le arunce,daca planta incepe sa se ofileasca sa rupa tulpina deasupra portiunii afectate si sa o introduca in pamant caci va face radacini si poate scapa.

  21. Constantin zice:

    Asa am si facut cu cea pe care am „autopsiat-o” azi.Vom mai vedea,poate ii dam de capat.

  22. Elisa zice:

    Doamne ajuta! 🙂

  23. Teodora Prelipcean zice:

    Frumos blog….si util! Dumnezeu sa te ajute in munca ta! Am si eu o problema: de o luna am facut un solar si am plantat in el rosii, castraveti si printre rinduri varza. Au suferit mult verzile, dar tocmai acum cind s-au prins si au dat frunze noi ceva le maninca frnzele, ramin numai beldurile,parca sunt foae de tifon cu multe gauri prin ea!
    Stie cineva ce poate fi si cum se combate? nu am observat nimic nici pe frunza.nici pe tulpina!
    Multumesc!

  24. Teodora Prelipcean zice:

    In caz ca nu vi-i greu descrie-ti va rog cum se prepara zeama bordeleza!

  25. Elisa zice:

    Teodora Prelipceanu,
    asa e si la mine si la brocoli si la varza de langa gard,dantele de frunze si stiu cauza:melci cu cochilie dar mici,mici de tot,adica pui de melci,ei fac asa.Poti doar sa-i aduni seara sau dimineata devreme fiindca ei noaptea se hranesc sil imaxii la fel.De stropit cu ceva poti intreba acolo unde se vand insecticide si fungicide,eu nu am stropit varza cu nimic.

  26. Elisa zice:

    Zeama bordeleza este descrisa in detaliu,iti caut eu linkul si ti-l dau aici in comentariu.Bine?

    este in mai multepostari dar aici am gasit-o acum:

    https://elisagradinameadevis.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=6934&action=edit&message=1

  27. Teodora Prelipcean zice:

    Elisa esti un inger! Multumesc din suflet!Eu abea la inceputul lui mai mi-am cumparat casa in Ungaria si am inceput sa ma ocup de gradinarit!Deci – eleva in clasa INTII! O sa mai intru pe la tine si o sa mai impartasesc si ce am invatat eu.Am facut si un solar in aceste luni in grajdul de vara pentru cai! 🙂

  28. Elisa zice:

    Oauuu,Teodoraaa,am auzit de situatii ca a ta,case ieftine cumparate in Ubgaria,langa granita si localitati cu multi romani…bravo tie!
    Sa mai vii,cu drag astept si sa-mi impartasesti din incercarile si reusitele tale,da?
    Sa va dea Dumnezeu mult noroc sa va bucurati de hotararile voastre,sa va fie bine! 🙂

  29. Teodora Prelipcean zice:

    Multumesc mult pentru urari!Casa nu a fost chiar asa de ieftina, dar are 100 m.p si acareturi mai bune ca casa.Cred ca asa casa in Romania nici cu 100000 euro nu cumparam! Dar mai avem si 3500 m.p pamant chiar linga casa,ce e foarte comod.O curte si gradina enorma, dar inca foarte neingrijita,ca aici mult timp nu a stat nimeni! Deci trebuie totul facut de la inceput: scosi copaci batrini si neingrijiti, sadit altii,facut gazoane, sadit arbusti, flori. Daca pui la socoteala ca suntem numai de 3 luni – parca am facut multe!Daca privesc prin curte – mi se invirte capul cite mai am de facut! Si cind mai e cite o belea cu bolile plantelor – ma simt complet depasita!
    Dar intr-adevar aici poti gasi case la fel cu mult pamint si cu 7000-10000 euro, in care te poti muta imediat!:)

  30. Elisa zice:

    Excelent! Si,daca nu stii ungureste deloc te descurci?
    De unde ati plecat,de la oras? Foarte interesant ca ma intalnii cu tine fiindca chiar eram curioasa de problema asta 🙂
    De lucrat banuiesc ca lucrati tot in Ro ,doar locuiti acolo.
    Sa stii ca nu trebuie sa-ti propui sa faci totul deodata si nici nu ai cum,parerea mea este sa incepi pe bucati si bucata de care te ocupi s-o iei de la zero si pana la capat,asa cum vrei sa fie in final.Restul…lasat fiindca daca faci ceva de mantuiala si daca faci ceva provizoriu,stii cum se zice:provizoriu devine repede definitiv 😀
    Deci,stii si tu ca tot ce conteaza este drumul inspre nu sa ajungi acolo,asa ca iti vei umple inima de bucurie multa vreme de aici incolo daca ai mereu ceva,inca,de facut.Spor mult si lucruri de calitate !

  31. Teodora Prelipcean zice:

    Multumesc mult inca odata pentru urari!
    Daca o sa-ti zic de unde venim??? Eu sunt din Republica Moldova, Chisinau fosta sefa la Casa de pensii, sotul roman, absolvent la facultatea de aeronave!
    🙂 Inca nu ai cazut de pe scaun?
    Noi stam numai aici si aici o sa si muncim. Cu maghiara prost de tot, dar si ungurii nu stiu o boaba in alte limbi, noi stim fiecare macar cite 3, dar tot degeaba! Deci pina acum ne descurcam cu prietenii unguri, fosti romani!:)

  32. Teodora Prelipcean zice:

    Daca tot suntem la acest articol: Septorioza. Metodele de combatere descrise de tine sunt pentru folosinta toate impreuna, sau numai cite un preparat dintre ele e de ajuns?

  33. Teodora Prelipcean zice:

    Si inca ceva: ca si-au facut melcii un pir-nu am nimic impotriva!Cu aat mai mult ca de curind am citit, ca sunt foarte de folos in tratarea negilor!
    Dar stii cumva: varza isi mai revine sau nu??? Am cautat mai ca cu lupa si nu am gasit absolut nimic-nici urma de melcusor!:)

  34. Elisa zice:

    Teodora P.
    nu m-ai dat pwspate,nu stiu ce-i asa de necrezut…sunteti tineri si maiaveti 20 de ani de munca si ati gasit locuri de munca acolo,sau cum?

    Stropirea cu substante se face alegand din toate alea ceea ce aveti voi acolo lamagazinul vostru,nu cu toate deodata,sunt alternative.

    Varza isi revine fiindca cresc frunze noi si alea de jos se vor usca si vor cadea sau poti sa le rupi tu,insa daca nu-s melci atunci poate omizi din alea verzi devarza,poate purici negri case sar….ca puricii,deci stropeste cu un insecticid,cu DECIS sau altceva/

Lasă un răspuns

