Ordinea semanaturilor in gradina

Dupa ce semanam vinetele,ardeii si gogosarii in rasadnite,in cutii si ladite care stau in casa la caldura,in zonele unde pamantul din gradina este in starea sa fie intors,adica sapat cu harletul se poate incepe semanatul.Daca pamantul este rece atunci degeaba punem semintele in el,ca nu numai ca nu incoltesc dar se mai si strica si asteptam degeaba sa rasara ceva.Deci,lucrarile din gradina,acum,in perioada aceasta,numai si numai daca aveti conditiile pe care le-am spus.In caz ca pamantul se lipeste de harlet si raman bulgari mari si greu de sfaramat atunci mai asteptam,nu este inca momentul

Sapatul cu harletul trebuie sa fie o operatie usoara,harletul  sa intre usor in pamant si cand rasturnam pamantul cu susu-n jos,pamantul de pe harlet  trebuie sa se imprastie,sa nu ramana un  bulgar.

Greblatul,adica spargerea bulgarasilor mai mici si netezirea suprafetei de semanat.

Formatul straturilor se face sapand o parcela si apoi cu pasi mici se face cararea dintre doua straturi.Eu fac asa deoarece pe carari plantez telina,deci nu las cararile nesapate,nici toamna nici primavara.Precizez ca in toamna sotul meu a sapat gradina cu harletul,lasand bulgarii nesparti,asa mari cum au rezultat ei,iar mai tarziu a imprastiat gunoiul de grajd pe aproape toata suprafata.Acum,la aceasta sapare se introduce gunoiul sub brazda si acolo ramane sa-si faca treaba toata vara.

Dupa ce am facut straturile incepem semanatul intr-o anumita ordine,in functie de rezistenta plantelor la frig,caci nu se stie niciodata daca nu se mai intoarce frigul ,in orice zona.Astfel:

I.ceapa de arpagic

II.usturoi

III.salata

IV.spanac

V. ridichi

VI. mazarea

Acestea se pun in pamant primele, deoarece ele sunt rezistente la temperaturi mici.Asta in caz ca nu ati plantat arpagicul,usturoiul,salata si spanacul din toamna.Eu am semanat astea toate toamna si…cum se face cald cum voi semana mazare.

Apoi trecem la zarzavaturi,mai tarziu.In legatura cu zarzavaturile treaba este asa.Se imparte in doua etape semanatul morcovilor deoarece cei pe care-i semanam acum, primavara, o sa fie maturizati vara in august si daca-i scoatem pentru iarna,ei cresc in pivnita sau unde-i tinem,asa ca putem semana morcovii pe care vrem sa-i folosim vara la mancare,insa cei pentru depozit este bine sa fie semanati in luna mai..pana la sfarsitul lui mai,ca sa-i scoatem in octombrie din pamant.Precizez ca pe stratul unde voi semana morcovii nu am pus gunoi.Asta am auzit-o aici,de la lume.

In rest…eu cam astea le seman in martie,daca este vreme buna,cald pamantul,iar daca mai vine frig,le acopar cu folie,direct pe pamant.Celelalte…fasolea,castravetii ,dovleceii se seamana,in gradina,mult mai tarziu,o sa scriu din vreme cand,insa daca aveti solar,nu va luati dupa mine,va spun din start ca nu am lucrat niciodata in solar,doar stiu ca in solar este mult mai greu,plantele se imbolnavesc si cand sunt mari de la lipsa de aerisire si din prea multa caldura+umiditate,asa ca…cei care aveti si cultivati in solar,inca o data,nu va luati dupa mine.Eu vorbesc doar despre cultivarea in gradina,sub cerul liber.

Acest articol a fost publicat în Gradina si gradinuta, legume, primavara, Uncategorized, utile și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Ordinea semanaturilor in gradina

  1. Victoria zice:

    Si eu am pus din toamna arpagic,usturoi,spanac si salata.Doar ca salata a cam disparut din cauza ca au tot alternat perioadele de ger cu cele de vreme calda.Salata rosie creata a fost mai rezistenta si a ramas pe pozitii.
    Azi am presadit-o,caci era deasa.
    Am mai pus si radacini de telina,iar acum au deja frunze noi.
    Anul asta,am pus deja de vreo 2 saptamani o serie de mazare,iar azi am pus iar.Azi am mai pus si niste ceapa mare,rosie si alba,pentru samanta.
    Si am sapat toate razoarele,ca sa sparg crusta care se formase.

  2. Elisa zice:

    Victoria,
    tu le zici razoare straturilor pe care semanam?La noi razoare sunt „cararile” de la marginea tarlalei.Puteai sa dai doar cu grebla,era mai usor si mai repede.Maine ce vei face?
    La mine incep sa rasara rosiile puse pe 28…deci in 4 ,5 zile ,iar vecina mi-a aratat ca mama ei are rasadurile in curte.Am ras sa mor…ca mi-e imposibil sa cred ca ardeiul din rasad supravietuieste la asa temperaturi..noaptea…Deh…femeia are 89 de ani..o sti ea ceva mai mult decat mine hahahaha

  3. Victoria zice:

    haha,sa ma chemi si pe mine cand se coc ardeii aia la vecina ca as vrea sa ii vad.
    Nu puteam sa dau cu grebla pe razoare,ca am pe ele,spanac,salata,ceapa,usturoi,capsuni,etc.Am dat cu coltul sapei printre ele.
    Si ,da,asa le zice aici la randurile cu legume.Adica atunci cand le faci,ca daca faci doar niste randuri,raman randuri.Eu radeam la inceput ca ai vazut cum arata la mine in gradina.Ii spuneam sotului ca am putea sa ne apucam de un business,sa inchiriem locuri de veci.De la distanta cam asa arata razoarele mele.Si mai sunt si aliniate la dunga.
    Maine este ziua sotului meu de munca.Azi a stat el cu baiatul nostru,maine stau eu.
    Trebuie saimi mai monteze rasadnite in solar.
    Si apropo de rasadurile mele.Sa stii ca le-am bagat cu tot cu cutii in punga,am strans punga la gura si am fugit in solar,unde erau vreo 20 grade ca batea soarele,sau chiar mai mult.Rasadnita era si mai calda.

  4. Elisa zice:

    Victoria,scumpa mea,eu nu ziceam de drumul din casa pana la solar ci de faptul ca intre temperatura din casa si cea din solar este mare diferenta…asa am inteles eu.OK 🙂
    Deci,ceea ce ai facut tu azi la noi se zice prasit…asa ca ai prasit salata,ceapa,spanacul…asa-i?
    Deci maine te „odihnesti” hahaha Sora mea cand sta o zi cu nepotul ei este zombi seara…de aia zic 🙂

  5. geo-wazzap zice:

    cum se presedeaza salata?????????????

  6. Elisa zice:

    Geo-wazzap,am scris eu acest cuvant?Poate din greseala,nu cunosc ce inseamna „presedeaza” 😀

Lasă un răspuns

