Luceafarul.Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850-15 iunie 1889)

s6300480-mica

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – – – – – – – –  –

– – – – – – – – – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – – – – – – – – –

– – – – – – – – – – – – – – – – – –

„Si pentru cine vrei să mori?

Intoarce-te, te-ndreapta
Spre-acel pământ ratacitor
Si vezi ce te asteapta.”

In locul lui menit din cer
Hyperion se-ntoarse
Si, ca si-n ziua cea de ieri,
Lumina si-o revarsa.

Căci este sara-n asfintit
Si noaptea o să-nceapa;
Rasare luna linistit
Si tremurind din apa.

Si imple cu-ale ei scântei
Cararile din cringuri.
Sub sirul lung de mindri tei
Sedeau doi tineri singuri:

– „O, lasa-mi capul meu pe sin,
Iubito, să se culce
Sub raza ochiului senin
Si negrait de dulce;

Cu farmecul luminii reci
Gindirile strabate-mi,
Revarsa liniste de veci
Pe noaptea mea de patimi.

Si de asupra mea ramii
Durerea mea de-o curma,
Căci esti iubirea mea dentii
Si visul meu din urma.”

Hyperion vedea de sus
Uimirea-n a lor fata;
Abia un brat pe git i-a pus
Si ea l-a prins în brate…

Miroase florile-argintii
Si cad, o dulce ploaie,
Pe crestetele-a doi copii
Cu plete lungi, balaie.

Ea, imbatata de amor,
Ridica ochii. Vede
Luceafarul. Si-ncetisor
Dorintele-i increde:

– „Cobori în jos, luceafar blind,
Alunecind pe-o raza,
Patrunde-n codru si în gând,
Norocu-mi lumineaza!”

El tremura ca alte dati
In codri si pe dealuri,
Calauzind singuratati
De miscatoare valuri;

Dar nu mai cade ca-n trecut
In mari din tot inaltul:
– „Ce-ti pasa tie, chip de lut,
Dac-oi fi eu sau altul?

Traind în cercul vostru strimt
Norocul va petrece,
Ci eu în lumea mea mă simt
Nemuritor si rece.”

Acest articol a fost publicat în Romania și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Luceafarul.Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850-15 iunie 1889)

  1. CELLA zice:

    dacă ,doar,oftez …
    iar o să mă urechezi că-s scumpă la vorbă
    pai ce vorbe să am eu … EL … oftează din mine 😆

  2. Unice si nemuritoare aceste versuri definitorii, nascute din harul si geniul „Sarmanului Dionis”!
    Daca ar mai trai acum, oare ar fi mai fericit decat acum 150 de ani?
    Am serioase motive sa ma indoiesc, poate doar daca Veronica Micle i-ar fi mai mult alaturi si daca romanii ar da dovada de mai multa chibzuinta, maturitate, responsabilitate si interes pentru cultura…
    LA MULTI ANI, Eminescu! Azi te simtim aproape.

  3. gina zice:

    Din ce in ce mai rar, din ce in ce mai putin despre constelatia literaturii romanesti. Iar in ceea ce priveste poezia cred ca actorii nu o mai includ in repertoriu , mai degraba ii vezi prin reclame sau in tot felul de emisiuni care n-au de-aface cu ceea ce ei ar trebui sa promoveze : cultura. Peste tot pitipoance+cocalari, politicieni+analisti, infractori+disparute, manelisti+telenovele unde sa mai incapa o poezie sau o piesa de teatru? Poate la TVR noaptea tarziu daca nu e programat un film 18 😛

  4. zinca beiu zice:

    Am fost azi la cimitir.I s-a facut o slujba frumoasa, organizata, cred, de Asociatia „Mihai Eminescu”.Au slujit zece preoti;s-a impartit coliva, vin,paine si cozonac.Ma uitam la toti oamenii aceia, profesori, academicieni,elevi cu profesoara, studenti, obisnuiti ai cimitirelor, saraci,cersetori, o clasa de hipoacuzici(!), femeia de la lumanari: ce oameni frumosi, ce chipuri luminate de sfintenia clipei.
    Scuza-ma, Elisa, am un mesaj pt.Cella: draga Cella, putem vorbi mai mult drspre eveniment.Mail-ul meu este zincabeiu@yahoo.com.Te astept cu drag.

  5. CELLA zice:

    @ZINCA – MULŢUMESC !!! 😆

  6. Elisa zice:

    Nu voi mormânt bogat
    Mihai Eminescu

    Nu voi mormânt bogat,
    Cântare şi flamuri,
    Ci-mi împletiţi un pat
    Din tinere ramuri.

    Şi nime-n urma mea
    Nu-mi plângă la creştet,
    Frunzişului veşted
    Doar vântul glas să-i dea.

    În liniştea serii
    Să mă-ngropaţi, pe când
    Trec stoluri greu zburând
    La marginea mării.

    Să-mi fie somnul lin
    Şi codrul aproape,
    Lucească cer senin
    Eternelor ape,

    Care din văi adânci
    Se-nalţă la maluri,
    Cu braţe de valuri
    S-ar atârna de stânci –

    Şi murmură-ntruna
    Când spumegând recad,
    Iar pe păduri de brad
    Alunece luna.

    Reverse dulci scântei
    Atotştiutoarea,
    Deasupră-mi crengi de tei
    Să-şi scuture floarea.

    Nemaifiind pribeag
    De-atunci înainte,
    Aduceri aminte
    M-or coperi cu drag

    Şi stinsele patemi
    Le-or troieni căzând,
    Uitarea întinzând
    Pe singurătate-mi.

  7. gina zice:

    Din pacate am avut dreptate, din toate posturile TV se pare ca doar pe TVR International a avut parte Eminescu de o ora de „pomenire”, in rest programul obisnuit 🙂 nu mai e mult pana cand pustii se vor intreba „la ce echipa joaca asta”?

  8. Elisa zice:

    Dragelor,m-am simtit bine cu voi alaturi si cu Luceafarul in minte si-n suflet.Va multumesc frumos.

    Gina,ai dreptate,non-valoarea sau ,mai rau,anti -valoarea sunt sclipiri desarte care fascineaza pe copii si tineri.Dar,noroc ca nu pe toti. 🙂
    Pana la urma ajungem o societate de consum,sa consumam doar ce-i efemer,sau ceea ce ne face rau.Fiind,insa, aproape de valorile traditionale britanice,de minunatiile arhitecturale,arta si cultura veche europenena,sper ca nu ne vom desfiinta ca natiune.Imposibil.

    Zinca,cu tot dragul,oricand si oricui.Multam de informatiile legate de ceremonia de la Bellu. 🙂

    CELLA,nu te urechez,inteleg si tacerile.Mai greu pe alea definitive… 🙂

    Cora,romanii sunt chibzuiti,ca doar asa au supravietuit vremurilor.Importanta dau doar romanii,cum ai zis,ca pe cei din fruntea bucatelor nu-i putem numi romani,ori ,din pacate,cam de ei depinde ce se-ntampla cu cultura,este chiar fierbinte un astfel subiect,draga mea.Problema este ca lumea ,lumea simpla si nu numai, era intotdeauna fascinata de oamenii puterii si ai averii,nu vezi cum se uita la episoadele alea indoielnice cu bogatasi??Oamenii ar trebui sa fie invatati sa iubeasca si sa …consume cultura,invatati si prin televiziune,dar,din pacate ceea ce este trainic,de valoare,frumos si inaltator nu prea vad copiii si tinerii la televizor.Si atunci,ce vad asta-si doresc.Sper ca esti de acord cu mine 🙂

  9. Pingback: Salata de fructe cu dovlecel(4) « Elisa-gradina mea de vis

Lasă un comentariu